מאי 16, 2017

10 עצות מעשיות למי שחושב להפוך כתיבה למקצוע


בזמן שהדרישה לתוכן אפקטיבי באיכות גבוהה הולכת וגוברת, יותר ויותר אנשים שחשים נוח להביע את עצמם בכתיבה, רוצים להאמין כי יוכלו להפוך לאנשים שמתפרנסים מכתיבה כמקצוע.

העניין הוא ש"לדעת להביע את עצמך בכתב", היא ממש לא הדרישה המקצועית היחידה בדרך לקריירה מוצלחת בתחום.

בפוסט הבא, תמצאו 10 עצות בסיסיות, שכדאי להכיר, אם אתם נמצאים בתחילת הדרך, או חושבים להתחיל.

* הפוסט כתוב בלשון זכר מטעמי תחביר, אך כמובן מיועד לנשים וגברים, כאחד.


1.      קרא כמה שיותר תוכן מהסוגים שאתה רוצה לכתוב

אם לא תעשה את זה, תחשוב שאתה ממציא את הגלגל, בזמן שאתה מגלגל שוב רעיונות, ביטויים ואמירות שקוראים שאוהבים לקרוא את הז'אנר, כבר מכירים. אם לא תחדש להם, לא תעניין אותם. אף אחד לא מעוניין לקרוא את אותו הדבר שוב ושוב מכותבים שונים.
שתי הארות חשובות:
* קרא גם תוכן שאתה לא נמשך אליו באופן טבעי. אף פעם אי אפשר לדעת אילו רעיונות חדשים הוא יספק לך, שתוכל להביא לתוך הסגנונות והתחומים שאתה כן אוהב ומתחבר אליהם באופן טבעי.
** הרעיון הוא לא רק לקרוא, אלא גם ללמוד, לפרק ולנתח את הכתיבה שאתה קורא, כולל התגובות והביקורת עליה. רק ככה באמת אפשר להפיק מקריאה של אחרים, לקחים שתוכל לקחת וליישם בכתיבה שלך.


2.      דע להתמקד - פתח מודעות חדה ומדוייקת

כשאתה יודע מה אתה רוצה להגיד, ואיך אתה רוצה לגרום לקוראים להרגיש, הטקסט שתוציא תחת ידך יהיה ממוקד ועצמתי יותר. מיקוד מודע וברור יעזור לך לנקות את הטקסט ממשפטים מיותרים ותוכן שיכביד או יבלבל את הקורא.
הערה: לפעמים המיקוד יגיע אחרי שתתחיל לכתוב, או אפילו כשתרגיש שסיימת.
זה השלב שבו צריך לגשת לעריכת הטקסט ולהסיר ממנו את כל מה שמפריע לבחירות הסופיות שלך לגבי מה שהוא אמור לתקשר.
ביקורת ותגובות שתקבל, תאפשרנה לך לדעת אם השגת את המטרה שהצבת לעצמך.
הארה: המטרה היא לא "תגובות" – השגה או אי השגה של המטרה תשתקף מתוך התגובות עצמן.


3.      הייה אמיץ וחשוף ואמיתי

כדי לכתוב בולט, זכיר ומרגש, צריך את האומץ להיות אחר מכולם. גם במה שאתה כותב, וגם באיך שאתה כותב את זה. העזה אמיתית היא כוח ממגנט. חשיפה אמיתית ואוטנטית היא הגורם שהכי מעורר היזדהות בקוראים. זכור, לרוב הקוראים קל לזהות זיוף – וזיוף, גורם לאנטגוניזם ומרחיק.

4.      אפשר לעצמך לוותר על השיפוטיות האישית

כדי לכתוב לקהל שלא מרגיש ולא חושב כמוך בנושא מסויים, עליך לשים את דעותיך ותפיסותיך האישיות בצד, ולאפשר לעצמך לחשוב, להרגיש ולתפוס את נושא הכתיבה שלך כמו שקהל המטרה שלך תופס אותו. אם לא תצליח לעשות זאת, הכתיבה שלך תיתפס כ"קול מבחוץ" והסיכוי שהקהל שלך יצליח להזדהות איתה יקטן.

5.      הטקסט שכתבת תמיד יכול להיות יותר טוב

תמיד יש מקום לשפר, לשנות, לערוך, להדק ולצחצח כל טקסט. הדרך הטובה ביותר לגלות מה אפשר לשפר, היא לתת לטקסט "לנוח", לפחות כמה שעות, אם לא יום-יומיים, ואז לחזור ולקרוא אותו שוב, רצוי, במצב רגשי אחר מאיך שהרגשת כשהוא נכתב לראשונה.
שינוי ברגש, מאפשר שינוי בפרספקטיבה.

החלק הקשה ביותר בכתיבה, הוא המעבר הסזיפי החוזר על טקסט שכתבת, על מנת להדק ולצחצח אותו. זה יכול להישמע טכני, אבל למעשה זה אחד החלקים הכי יצירתיים בכתיבה: היכולת לזקק את הטקסט שלך למינימום מילים, עם מקסימום משמעות.

6.      אל תאמין ב"מחסומי כתיבה"

אין חיה כזאת. החיה האמיתית שמסתתרת מאחורי הוילון, היא ביקורת עצמית משתקת.
ללא ביקורת עצמית, אפשר לכתוב בקלות, כי מנטרלים את עולם המונחים "טוב" ו"לא טוב". וודא שהרצון לכתוב הוא הכוח הכי עצמתי בסביבה, וששום דבר אחר לא יכול לעצור אותו. בטח לא הפחד מלהיכשל. ללא הפחד הזה, תוכל לכתוב, ואחרי שתכתוב, תוכל להפעיל שוב את הביקורת העצמית ולהבין איך אפשר לשפר את הטקסט, או אם כדאי להתחיל מחדש.
זכור שהאויב הגדול ביותר של הכותב הוא הדף הריק. מרגע שמתחילים למלא את הדף, אפילו בשטויות, כבר יש בסיס להתחיל לעבוד ולבנות ממנו הלאה.


7.      אל תוותר, אל תתייאש ואל תדחה - דרוש מעצמך משמעת

לכתיבה מקצועית אין תמיד זמן לחכות להשראה. אם תכתוב רק כש"יש לך חשק", ורק על "מה שבא לך", יש סיכוי שתכתוב מעט מידי, ומעבר לזה, לא תוכל להציע ללקוחות שונים, סוגים שונים ומגוונים של תוכן. במקום שבו נגמרת ההשראה, כותב משוכלל ומקצועי מגייס טכניקה ומחוייבות על מנת לספק את הסחורה. הדד-ליין יכול להיות החבר הכי טוב שלך.
אם לא קובעים לך דד-ליין, קבע אותו לעצמך וודא שאתה עומד בו.

8.      תמיד כדאי להמשיך ללמוד ולתרגל

יכול להיות שאתה כבר כותב טוב, אבל בארגז הכלים והטכניקות שלך, תמיד יהיה מקום לטכניקות וכלים חדשים, וכמעט מכל כותב טוב באמת, יש מה ללמוד. אם לא תמשיך ללמוד ולנסות לפרוץ את הגבולות של עצמך, תמצא את עצמך ממחזר למוות את אותם הכלים, עד שחיקה. בסופו של דבר, תשעמם אפילו את עצמך.
מי שיכול ללמוד לבד, על ידי ניתוח ותרגול רעיונות שהוא מקבל מכתיבה של אחרים – מה טוב. לאלה שלא, סדנאות כתיבה, הכשרות שונות בכתיבה ספציפית והמון מידע ברשת, יספקו לא מעט אתגרים שיעזרו להם להתפתח ככותבים.
ככל שתעשיר את עצמך ביותר כלים וטכניקות, כך תהיה כותב משוכלל ומגוון יותר.
כישרון בכתיבה הוא כמו שריר – תרגול חוזר לאורך זמן, שכל פעם מאתגר אותך קצת יותר, מפתח את היכולת ומשכלל אותה. הפסקת התרגול התדיר של טכניקות וכלים גורמת לניוון והתקבעות בתבניות שמגבילות את "התנועה" שלך ככותב.


9.      למד להתמודד עם ביקורת

כתיבה מעוררת עניין, היא גם כתיבה שמעוררת ביקורת.
למעשה, כתיבה שאינה מעוררת ביקורת, או שמקבלת רק ביקורת חד ממדית, מעידה שהיא לא מעניינת מספיק.
דע להפריד בין ביקורת בונה שניתן להפיק ממנה מסקנות לשיפור וביקורת שנועדה לספק רק את המבקר. התעקש לקבל ביקורת ספציפית ככל הניתן, למד להבחין בין טעם אישי להתייחסות מקצועית. מותר לקחת ללב, אבל רצוי לא לתת לרגשות להפריע לך ללמוד על מנת שתוכל להישתפר.


10.  זכור תמיד את הקורא

כותב מקצועי, יודע להפוך את המסך ולראות את הטקסט שלו דרך עיניי הקורא. וודא כי עשית הכל על מנת להפוך את התוכן שלך לנגיש ונוח לספיגה עד כמה שניתן. אתה לא כותב בשביל עצמך, אלא בשירות מישהו או משהו אחר. אף אחד לא עובד בלהבין אותך – אנשים קוראים בשביל עצמם ולא בשבילך. חייב את עצמך לכך, והקפד להכיר את הרגלי הקריאה הנוחים לקהל שעבורו הטקסט שלך מיועד, ולהקפיד עליהם.

אשמח אם תספרו לי אם המידע בפוסט עזר לכם, וכמובן, אם אתם כבר עוסקים בכתיבה כמקצוע, ויש לכם דרישות בסיסיות להוסיף, או כל עצה מקצועית לכותבים מקצועיים בתחילת דרכם מעבר למה שכתוב בפוסט, אשמח אם תוסיפו בתגובות.


אפשר גם בפייסבוק:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית