מאי 22, 2018

מבוא לפעילות אפקטיבית לעסקים - בקבוצת בפייסבוק




הגיוני שאם אתם פועלים מסחרית ברשת החברתית, כבר שמעתם ואולי אפילו ניסתם לקדם את העסק שלכם באמצעות פעילות בקבוצות פייסבוק רלוונטיות.

הפעולה בזירת הקבוצות בפייסבוק, שונה בתכלית מהפעילות הרגילה בעמודים מסחריים או אפילו בפרופילים אישיים, והצלחה בה, דורשת ידע מקדים והבנה בסיסית של מספר עקרונות חשובים, שבלעדיהם, הסיכוי קטן בהרבה.

בשביל אלה מכם ששוקלים לקדם את העסק או המותג שלהם בקבוצות בפייסבוק,
או כבר פעילים בקבוצות אך לא זוכים לתוצאות שאתם רוצים ומצפים להן, אספתי עשרה עקרונות מהותיים, שכדאי ליישם, כאשר אתם ניגשים למשימה.

רגע לפני

  1.  כניסה ברגל ימין – קראו את תקנון הקבוצה
    חשוב מאוד לקרוא את תקנון הקבוצה. להבין מה מותר ומה אסור לעשות בה. איך (אם בכלל) אפשר להגיש בה פוסטים מסחריים. לדקדקנים, הייתי מציע ליצור קשר עם האדמין ולאשר איתו את התוכן מראש. פרגון מהאדמינים זה תמיד טוב לטראפיק של פוסט בקבוצה. (לפחות מעורר פחות התנגדויות).

    הערה – בקבוצות מסוימות, אדמינים מסוימים יכולים להעלות את הפוסט במקומכם. רובם מחוייבים להצהיר במצב כזה, מי עומד מאחורי הפוסט. (לפחות בקבוצות הרציניות באמת).
    אתם יכולים להעלות בעדינות את האפשרות הזאת, אם אתם לא רוצים לפעול בקבוצה ישירות עם הפרופיל שלכם. אבל קחו בחשבון, שהאדמין לא ירגיש מחוייב למשל, להגיב לשאלות בפוסט, ושהוא לא בהכרך יענה את התשובות והתגובות שאתם מעדיפים שתכתבנה.
  2.  מחקר מקדים יציל מ"מוות" בטרם עת
    אל תניחו שהמצאתם את הגלגל. נסו להבין שלא הגעתם למקום שהתחיל להתנהל הרגע, יש דברים שקרו פה לפניך ויקרו אחריך.
    לפני שאתם כותבים את הפוסט המסחרי שלכם עבור קבוצה מסויימת, בדקו על מה כבר דיברו בקבוצה. בקבוצות פייסבוק, יש מנוע חיפוש פנימי לתכנים של הקבוצה עצמה. ערכו חיפוש על מושגי מפתח שנמצאים בלב הנושא שאותו אתם רוצים לפרסם.
    בחלק מהקבוצות יש גם מדיה ותוכן קבוע מצורף העומד לרשות חברי הקבוצה.
    בדקו גם אותו. יש מצא שהוא לא יופיע בדיונים ולא יעלה בחיפושים. זה לא אומר שלא נחשפים אליו.

    אל תחזרו על דברים שכבר נאמרו, לפחות לא בלי לדעת ובלי סיבה מוצדקת. השתדלו לחדש, לשאוב תוכן מתוך הקהילה ולמצוא משהו שבאמת יפתח אותה ויתרום לה - מעבר למטרה העסקית שלכם. לזה מתכוונים, כשאומרים לכם לתת "ערך מוסף" לפוסטים שלכם. הערך המוסף הוא משהו שהקהילה לא צריכה לעשות כלום בשביל לקבל אותו מהפוסט שלכם. היא מרוויחה בכל מקרה. תשקיעו. זה רק יעבוד לטובתכם.
  3.   אנשים מול אנשים
    לזכור שבקבוצה, אנשים מצפים לדבר עם אנשים, לא עם גופים פרסומיים. זאת אחת הסיבות, שפייסבוק אינה מאפשרת לעמודים מסחריים להיות פעילים בקבוצות.
    עשו את זה אישי. דברו כאדם ולא כעסק. תהיו מוכנים נפשית לכך שפעילות בקבוצה, אומרת שאתם מפוררים קצת את הגבול בין להיות עסק ללהיות בן אדם שלם מלא ואמיתי - כמו כל מי שבקבוצה. בלי לקבל את זה, היחס יהיה בהתאם. (כלומר, לא יהיה).
  4.  רוצה שיקשיבו לך? תתחיל בלהקשיב בעצמך.
    בקבוצות שמתנהלות כ"קהילה", חשוב להיות קשוב לפעילים. לקרוא ולשים לב איזה פוסטים עולים, מי מעלה מה, מה מקבל איזה יחס. להרגיש את הקבוצה מבפנים. להבין את השפה והטרמינולוגיה והז'רגון הפנימי של הקבוצה.

    שימו לב שכתיבה בשפה "שיווקית" או "פרסומית", יכולה להרחיק את חברי הקבוצה מהפוסט שלכם, ועדיף שהפוסט ירגיש הכי "טבעי" בקבוצה, עד כמה שאפשר. (מה שנקרא "נייטיב קונטנט"). לתוכן שכתוב בשפה ובטונים שחברי הקבוצה רגילים אליהם, תהיה יותר הצלחה מלאחרים.
  5.   למה לי פוליטיקה (פנימית) עכשיו?
    בכל קבוצה של אנשים, יש פוליטיקה פנימית. כך גם עם קהילות (במיוחד קהילות פעילות) בפייסבוק. לפני התחלת פעילות בקבוצה, מומלץ לנסות להבין עד כמה שאפשר את הפוליטיקה הפנימית שלה. מי הם מובילי הדיעה? מי מייצר הכי הרבה אנטגוניזם? מי זה שחייבים להגיב לכל פוסט שלו? מי מקבל הכי הרבה לייקים? למה? - זה לא רק המה, זה גם המי. לפספס את זה, זה לא להבין איך פועלת קהילה.
  6.  אורגני זה הכי בריא
    נסו להיות חלק אורגני מהקהילה - אל תהיו "אורח לרגע"; כאלה שכותבים פוסטים ולא מתייחסים לפוסטים של אחרים בתוך הקהילה, נחשפים כאינטרסנטים במהירות.
    כמו שעליך לא עובדים בקלות, תן קרדיט לקהל בקבוצה. קח חלק פעיל בדיונים שלא בהכרך משרתים רק אותך ואת עסק שלך. זה יגרום לאחרים להרגיש יותר מחויבים להגיב לפוסטים שלך, בהתאם


    תוך כדי
  7.  נקמת המשוכפלים
    אל תפזרו את אותה הודעה משוכפלת בכמה קבוצות במקביל, ובטח לא באותו זמן.
    אנשים משתייכים הרבה פעמים למספר קבוצות שעוסקות באותו נושא, וחשיפה שלהם לתוכן משוכפל תגרום להם להבין במהירות שמדובר בתוכן שיווקי/פרסומי/מכירתי ולהתעלם מכך יותר בקלות.
    במקום זה, השקיעו בלבחור 2-3 קבוצות מובילות בנושא, התאימו את תוכן הפוסט לכל קבוצה באופן ספציפי, והמתינו לפחות יום בין הפרסומים בקבוצות השונות.
  8.  אוזן על הדופק
    כאשר אתם פעילים בקבוצת פייסבוק, רצוי להיות זמינים וקשובים כל הזמן, מרגע שהעליתם את הפוסט, ולפחות עד סיום מעגל ההתעניינות הראשוני בו. (קחו בחשבון שהוא יכול לקבל התייחסות בעתיד כי יעלה בחיפושי הקבוצה).
    - קבוצות בפייסבוק חיות בזמן אמת. התלות של הצלחת פוסט נמצאת בכמות התגובות והלייקים שהוא מקבל. אם הוא לא מקבל, הוא נבלע. לכן, כדאי מאוד לעקוב אחרי הפוסט בזמן אמת, להיות נוכח ולהפגין את זה, לענות, להגיב ולפתח את השיח.

    שימו לב: אל "תלחצו" על השיח. נהלו אותו באלגנטיות. כבדו והעריכו את אלה שמשתפים אתכם פעולה והראו להם זאת בכך שתחזירו להם יחס מפרגן או מעריך בהתאם.
  9.  פרטי זה הכי אחי
    לעמודים עיסקיים בפייסבוק, יש אפשרות לקבל הודעות פרטיות מעוקבים.
    אנשים שמתנהלים בקבוצות, רגילים לתקשר ביניהם גם בהודעות פרטיות בשביל למדר מידע מסויים מהקבוצה. אם יש צורך בזה לקידום סגירת עסקה או השגת מטרה פוטנציאלית אחרת, הזמינו ואפשרו פניה אליכם בהודעה פרטית.
    אם אתם עושים את זה, שימו לב לתיבת ההודעות "
    OTHERS", בה מתקבלות הודעות מאנשים שאינם חברים שלכם בפייסבוק.
    כן, זה אומר שלקוחות פוטנציאלים ידברו איתך בפרופיכם שלכם בפייסבוק, אבל זה מחיר שכדאי לשלם. במיוחד בקטגוריות שוק מסויימות שהאינטימיות והדיסקרטיות יפה להן.
    הערה – אם אתם חושבים לפתוח פרופיל מיוחד לעבודה בקבוצות, על מנת להפריד את העבודה מהפרופיל האישי האמיתי והפעיל שלכם, ההמלצה שלי היא שתוותרו על הרעיון.
    יהיה קל מאוד לחשוף את זה. להשקיע בפרופיל נוסף זה זמן ואנרגיה שלא שווים את זה, מפני שבכל מקרה זאת עבירה על חוקי האתיקה של פייסבוק, ואם יגלו אתכם, או ידווחו עליכם, אתם עלולים להפסיד את שני הפרופילים. גם האישי וגם המקצועי. כנ"ל לגבי עמודים שהקמתם ואתם מנהלים


    אחרי:
  10.  לדעת מתי נכשלת
    העליתם פוסט בקבוצה והוא לא הצליח מבחינתכם? נסו להפיק לקחים וללמוד מה עשיתם לא בסדר, (יכול להיות אחד מהדברים שהזכרתי מעלה, אבל גם דברים אחרים),
    למדו מהטעויות שלכם. אל "תלחצו" בפוסט עצמו כדי לקבל תשומת לב בכוח - כי תשיגו בדיוק את ההיפך ממה שאתם רוצים להשיג.

כמו תמיד, אשמח אם למנוסים שביניכם יש עצות נוספות עבור מי שעוקב אחרי הדיון
וכמובן, שגם כל מחשבה נוספת בה אתם רוצים לשתף אותי, תתקבל בברכה בתגובות. אפשר גם בפייסבוק.
מוזמנים לשתף את הפוסט הזה עם כל מי שאתם מאמינים שהוא יכול לתרום לו, לה, לכולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית