ספטמבר 21, 2008

אודיסאוס פנטסטיקוס


בימנו, כאשר מזכירים את האליאדה והאודיסאה, רוב העולם נזכר (במקרה הטוב) בהפקה הולמרקית כזאת או אחרת... אבל היצירות האפיות היווניות המיוחסות להומרוס נכתבו הרבה לפני שניתן היה להוסיף אפקטים על רקע מסך כרומו-קי.

אל תדאגו, אני ממש לא מתכוון לעשות לכם עכשיו שיעור היסטוריה. מי שרוצה להשלים פערים ספרותיים מוזמן לדבר על זה עם ו'יקי.

אז תשאלו למה בכל זאת נזכרתי להעלות באוב גיבורים עתיקים, ולמה פתאום אני מדבר איתכם על סיפור שנכתב לפני כמעט 3000 שנה?
תודה ששאלתם, התשובה היא ההצגה "אודיסאוס קאוטיקוס" שראיתי לאחרונה בתיאטרון קליפה.

אל תתנו לשם להטעות אתכם: אודיסאוס קאוטיקוס הוא מופע תיאטרון מקורי, ייחודי ומצחיק עד כאב בטן – המשלב משחק מצוין, יכולות פיזיות מרשימות, ריקוד, שירה ועוד כמה אלמנטים שההפתעה יפה להם.
הבימוי המקורי,( מאשה נימרובסקי), המעוף והשחקנים המוכשרים, הופכים את ההופעה הזאת לתענוג רצוף שאת חלקו אני מודה שלא ראיתי - פשוט כי בכיתי מרוב צחוק.


על רקע חיה של משפחה קטנה ומומצאת למדי, נשזרים קטעים מתוך סיפור האודיסאה: מסעו הארוך של אודיסאוס מלך אתיקה בחזרה אל ביתו בתום מלחמת ספרטה, וההרפתקאות השונות שעבר בדרכו.


העלילה נעה בין חיו של אודי, (Odi) הגבר הנשוי לפני (Penny) ובין אודיסאוס המנסה לשוב לאהובתו פנלופי. אודי מתמודד עם חיו המודרניים והפשוטים יחסית, ובכל זאת מצליח בקלות להקביל אותם לסיפורו האפי של אודיסאוס האגדי. בדיוק עובדה זאת היא מה שהופך את ה"אודיסאוס קאוטיקוס" לאקטואלית ורלוונטית לכולנו.

שלושת השחקנים: פיודור מקרוב, יולנה צימרמן ונעם רובינשטיין, כולם יוצרים מוכשרים, מגוונים ורב תחומיים, ומביאים אל הבמה הופעה מהודקת ומתוזמנת היטב, שברור שצמחה מאילתורים וניסיונות אין סוף.

בתוך המופע משולבת ביקורת נוקבת על החברה שהפכנו להיות, לצד פרודיה וסאטירה חדות וחכמות. אם תרשו לעצמכם לראות את הקריצות האלה, יש מצב שכמוני תצאו מן ההצגה הזאת עם לסת כואבת מרוב צחוק.

כמי שגדל תחת כנפיו של התיאטרון הרפרטוארי המסורתי, אני מודה שלקח לי זמן להתרגל להפקות שהזדמן לי לראות בתיאטראות שוליים כאלו ואחרים. לקח אפילו יותר זמן עד שהבנתי את חשיבות קיומם של תיאטראות כאלה לצד התיאטרון המסחרי – ואפילו יותר מזה, התחלתי להרגיש בחסרונם ולהצדיק את מאבקם על זכותם לחיות.

קשה מאוד להתפרנס היום מתיאטרון, ועל אחת כמה וכמה קשה להתפרנס מכך בתיאטראות שולים. ברוב המקרים היוצרים משקיעים בהופעה את מיטב כספם ומקווים לפחות להחזיר את ההוצאות. ככה זה עם אומנים... ההצגה חייבת להימשך.

"אודיסאוס קאוטיקוס" ירוץ בעונה הקרובה בתיאטרון קליפה, ככה שאם בא לכם לצאת מן השגרה ולראות הופעה שהיא גם מקורית, גם אומנותית וגם מצחיקה ומבדרת – פשוט קחו את עצמכם ואת מי שאתם אוהבים ולכו לראות אותה.

הרי בסופו של דבר, גם היום אנחנו יכולים להתחבר למסר המרכזי:
איש אחד, נגד שלטון אלים - בניסיון נואש להגיע לאתיקה.

תיאטרון קליפה רחוב הרכבת 38 תל אביב לפרטים והזמנת כרטיסים בטל. 6879210-03

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית