ספטמבר 01, 2018

פאוור-פוינט - הרבה מעבר למצגות - עצות מעשיות


אולי יפליא אתכם לדעת, שאחד הכלים השימושיים ביותר בעבודה שלי כאיש תוכן,
הוא פאוור-פוינט.
כן, הכלי זה מפעם, שהרוב משתמשים בו בעיקר לעריכה של מצגות,
הוא בעצם כלי הרבה יותר משוכלל ומועיל,
אפילו הרבה מעבר למה שהחברה שפיתחה אותו, יכולה כנראה לדמיין.

בשילוב עם אפליקציות ועזרים קטנים נוספים, הפאוור-פוינט שלכם יכול להפוך לכלי המרכזי שתשתמשו בו, בשביל לאסוף את המידע שלכם בנושאים שונים, ועל מנת להיעזר בו להציג את התוכן שלכם באופן האידיאלי ביותר, שישרת אותו הכי טוב.

זה נכון, השימושים הבאים של פ"פ אינם השימושים הרשמיים שלהם הוא מיועד מבחינת מייקרוסופט, ולכן יש צורך קטן לפצות על חוסרים מדי פעם, אבל דברים כאלה, שכל-כך קל להשלים מבחוץ, לא אמורים לעצור אתכם מליהנות מכל שאר היתרונות.
למעשה, החיים מנסים לגרום לנו לבחור אפליקציה שונה עבור כל שימושיות, בזמן שאין שום בעיה שנרכז הרבה דברים במקום אחד, נחסוך מקום וזמן, ובעיקר נבין כיצד הכלים יכולים לשרת אותנו, הרבה מעבר למה שהם יועדו לו מראש.
מכאן מגיעה הרשימה שלפניכם,
גילוי נאות יהיה להגיד שכדאי לערוך הכירות עמוקה עם התפריטים של התוכנה, במיוחד בגרסאות המעודכנות והחדישות יותר שלה, ולא לפחד לנסות.
הכי הרבה, לא יתאים לכם. לא הפסדתם כלום.
עכשיו, נסו רגע לשכוח שהפ"פ הוא כלי למצגות,
ובואו נראה מה עוד באמת אפשר לעשות איתו, הרבה מעבר לכך:

1.      עיצוב תמונות מרוכז וזריז – לשימוש הרבה מעבר לפ"פ עצמו

עצם היותו של פ"פ כלי גמיש ופשוט לעיצוב, מעצם היותנו חופשיים להניח כל אלמנט בשקף, במקום רצוי, להזין, לשנות, בשילוב עם אפשרויות העיצוב במתקדמות שלו, הופך את הפ"פ לכלי עצמתי לעיצוב ועריכה.
נכון, זה לא פוטושופ, אבל פה בדיוק הפואנטה. ממש לא צריך לרדת לרזולוציות מטורפות של הבנה בתוכנה, על מנת להוציא תוצאה שיכולה להיראות מיקצועית לחלוטין.

מספר פעולות פשוטות יכולות לשנות לחלוטין את התמונה ולהפוך אותה ליותר אטרקטיבית.
מעבר לכך, רק צריך לזכור שניתן לשמור את התמונה מתוך המצגת עצמה, לכל תיקיה, לשימוש על פי הצורך, ואולי להעזר מידי פעם בכלי צילום מסך בשביל לאחד שכבות לתמונה אחת, אבל זהו. חוץ מזה, אתם מסודרים.

הנה כמה דברים שאפשר ליצור ולעצב בקלות ובהתאמה מושלמת בפ"פ:

- הוספת טקסט לתמונה + עיצוב הטקסט + תמונות טקסטואליות.
- הוספת סימן מים / לוגו / קרדיט / מדבקות / חצים ותיבות טקסט.
- יצירת קולאז'ים
- טיפול ויז'ואלי בתמונה (צבעים, תאורה, אפקטים, מסגרות)
- שינוי פורמט תמונה בשמירתה.
- התאמת יחסי תמונה וצורת תמונה לפי צורך.
- יצירה פשוטה של סקיצות להמחשת רעיון
- שמירה נוחה של תבנית עיצובית, לשימוש חוזר

2.      איסוף וריכוז מידע

בתור אינפומניאק, אני עוקב במשך השנים אחרי אפליקציות ותוכנות איסוף מידע למיניהן. בעיקר אלו הקשורות ליצירת "פרוייקטים" מורכבים, המחייבים את האפשרות להציג מידע, קישורים חיים ופורמטים רבים של תוכן ממקורות שונים.

שירותים כמו
Evernote ו-Microsoft Notes, הן רק שתי דוגמאות לשירותים מהסוג הזה, אך יש רבים רבים כמותם, והם מנסים לקדם את עצמם לרוב באמצעות הידבקות לקטגוריית שימוש של קהל מסויים ולשכנע אותו שהם מתאימים בדיוק בשבילו.

ובכן, במיוחד בימנו, אני לא מוצא שום סיבה להשתמש בשירותים מהסוג הזה, אחרי שגיליתי ששימוש בפ"פ לאותה מטרה, הרבה יותר נוח ונגיש:

הקובץ פרטי כל עוד אתה רוצה, אתה יכול בקלות להוסיף מידע, להזיז ולערוך אותו איך שבא לך, לחפש בתוכו, לשנות ולעדכן אותו... כל סוג של מידע. וכל דבר ניתן להתאים לאופן שהכי נוח לך – אתה קובע את החלוקה, את המיון, את אופן התצוגה – לא מוגבל לשום ממשק של שום אפליקציה שמנסה לגרום לך לחשוב כמוה בזמן שאתה עושה בה שימוש.

אני פשוט פותח קובץ מצגת עם שם הפרוייקט שלי, ומתחיל לאסוף אליו נתונים, אותם אחר-כך אפשר למיין לסדר בקלות, לאיזה צורך שלא יהיה.

כמובן שאפשר גם מאוד בקלות להוסיף הערות, מחשבות ותוכן מקורי לצד החומרים שנאספים.
אם אני רוצה, אני יכול לשתף את הפרוייקט הזה אונליין, גם בענן של מיקרוסופט, וגם בגוגל סליידס. כל אחד יכול לערוך או לצפות – לכולם יש תמיכה לקבצים מהסוג הזה על המחשב.
כולם יכולים להוסיף הערות ולנהל שיחה על הקובץ בקלות.
בקיצור – זה פשוט מושלם.

במיוחד כשעכשיו בגירסת הנייד של פ"פ, אפשר גם לצייר בעזרת עט דיגיטלי באופן חופשי על המסך.
מושלם.

3.      יצירת ו/או הצגה של מודלים לעבודה.

שיטות רבות משתמשות במודלים המשלבים בין טקסטואלי לויזואלי, על מנת להפוך את המתודות שלהן לפרקטיות וזכירות.
מודל כמו "פירמדת הצרכים של מסלו", הוא דוגמא מוכרת ומצויינת לכך.

בעולם שבו "אינפוגראפיקה" היא פורמט תוכן אהוד ופופלארי, פ"פ הוא כלי מושלם לתכנון, בניה, עיצוב, והגשה של מודלים – אותם אפשר מאוחר יותר ליצא לכל זירה נדרשת, החל מפרזנטציה וכלה בשילוב במסמך
PDF.

לפ"פ כלים מתקדמים לתכנון ועיצוב מודלים, בתפריטים המתקדמים שלו,
אך הוא נוח אפילו יותר כשאשר מאפשרים ליוצר יד חופשית לשלוט בכמות האלמנטים, ולאפיין את היחסים ביניהם ואת העיצוב עצמו.

הקלות של התאמת העיצוב הרצוי לאלמנטים השונים במודל, הופכת את פ"פ לכלי סופר אפקטיבי בהנגשתו.

4.      יצירה ועריכה של סרטונים

אמת, פ"פ ממש לא נועד במקור לערוך סרטונים וקבצי וידאו. אולם, בתוכו מסתתרות מספר יכולות, שנכון לדרישות של היום, יכולות לספק מענה נפלא ולחסוך כסף וזמן שמושקע בציוד בתשלום או בפשרה על הופעת פרסומת לאפליקציה מסויימת כי לא רכשנו אותה בתלום.

יצירת צפיות מתאימות מיכולות הוידאו של פ"פ, יכולה להפתיע אתכם. הנה מספר דברים שאפשר לעשות עם סרטון קיים, או ביצירת סרטון מקורי מהמצגת עצמה:

א. כדאי לדעת שבאפשרויות השמירה של פ"פ, קיימת האפשרות לשמור את המצגת כסרטון וידאו. שימו לב שאתם מתאימים את תצוגת המצגת, ליחס הנכון לסרטון שלכם, לפני שאתם מייצאים אותה כסרטון. (4:3, 9:16 וכו').

ב. שימו לב לערוץ הסאונד – אפשר להוסיף לכל מצגת קובץ אודיו שילוו אותה, אך חשוב לזכור שאין עריכת סאונד מתקדמת כמו מקטעים, הגברה והנמכה וכו'. עדיף להוסיף סאונד לסרטון בתוכנה המיועדת לכך, מחוץ ל"פ"פ.

ג. האפשרות להוסיף פריים שער, פריים סיום וקרדיטים, וטקסטים קבועים על פני הסרטון.
איך מוסיפים פריים שער ופריים סגיר? צרו מצגת עם שלושה שקפים. בשקף הראשון עצבו את השער שלכם. הוא יכול לכלול אנימציות ואפקטים כפי שהם מופיעים במצגות רגילות.
בפריים השני, הוסיפו את הסרטון הקיים שלכם – ודאו שהוא תופס את כל גודל השקף, או לבחירתכם, התאימו את הגודל שלו, לצד הוספת מידע קבוע או עיצוב נוסף – כמו למשל, מסגרת.
בפריים השלישי, צרו את הכתוביות או את טקסט הסיום שלכם, וגם כאן, פתוחות בפניכם כל אפשרויות העיצוב של פ"פ, כמו למשל אנמיציה של גלילת הטקסט, וכו'.

ד. כשסיימתם, היכנסו לאפשרויות השמירה של הקובץ, ובחרו לשמור אותו כסרטון וידאו. זהו.

עוד אפשרות פשוטה, אבל באמת פשוטה של עריכה, היא לחבר מספר סרטונים שצילמתם בנפרד לסרט אחד, בכך שתפתחו עבור כל סרטון שקף משלו, תסדרו אותם בסדר המתאים, תוסיפו אנימציית מעברים – וזהו, ייצאו את הקובץ בפורמט וידאו ויש לכם סרטון אחד שמחבר את הכל כמו שרציתם.

בלי חותמת מים של שום אפליקציה, ובלי טובות ברכישת מסגרות ועיצובים ספציפיים או תמות קנויות מראש.

5.      יצירת איפיוני זירה

כשניגשים לתכנן מבנה של אתר, בלוג, או כל זירה שאנו רוצים להעלות לרשת, אפילו דיוור,
רצוי שנעשה זאת על תוכנה שמאפשרת גמישות בהצבת אלמנטים שונים בסדר ובגודל שהם תופסים על המסך.

פ"פ הוא כלי חזק ומועיל לתכנון איפיון של זירה דיגיטלית (ולא רק דיגיטלית), מפני שהוא מאפשר לא רק את כל מה שציינתי קודם לכן בדרישות, אלא הוא גם מאפשר להעיר על אלמנטים ספציפיים באופן מסודר וקריא, ולהציג ויזואלית את היחסים בין האלמנטים השונים.

כמוזכר קודם לכן, פורמט הקובץ נגיש בנייד ובמחשב של כל מי שרוצה לעבוד על הקובץ משותף, וכמובן מאפשר שיח ברור של תיקונים, הערות ושינויים לאורך זמן.

6.      סיעור מוחות

החשיבה היצירתית של המוח האנושי, אינה פועלת בצורה של טבלה או רשימה, אלא יותר מדמה "שמש אסוסיאציות", כזאת שקופצת מנושא לנושא, חושבת במקביל ובנוסף, ולא מגבילה את עצמה לקישורים, פורמטים שונים של תוכן (תמונה, טקסט, וידאו, ג'יף וכו'..).

פ"פ הוא כלי נפלא, לקיים בעזרתו חשיבה אסוציאטיבית מהסוג הזה, בגלל שעמוד שלו, (שקף), משוחרר למקם כל תוכן איפה שנוח לראות אותו, וכן להזיז אייטמים שונים תוך כדי תנועה, בלי לאבד אותם או את הפורמט שהם מוגשים בו.

קל להגדיל ולהקטין, להדגיש דברים חשובים, ולהעלים את אלה שאינם רלוונטיים.
וכמובן, קל לכתוב הערות, הארות, מחשבות וכל מה שתרצו, לצד התכנים שמיובאים מבחוץ.
אם אי פעם השתמשתם בתוכנת חשיבה כמו "מיינד מאסטר" או דומיו, בטוח מצאתם את עצמכם נאבקים עם התוכנה, עם ההתמודדות שלה עם עברית, ועם העובדה שלא לכולם יש אותה על המחשב, עם ממשק מסורבל ובעייתי – וכל אלה בטח הקשו אליכם לחזור להשתמש בתוכנה.

הנגישות של פ"פ לכל משתמשי מייקרוסופט ואנדראויד, האפשרות להפוך קובץ פ"פ בקלות למכוונן ומשותף – הופכת אותו לכלי עוצמתי בחשיבה אישית ומשותפת.


7.      יצירת סקיצות, המחשות וטיוטות לתוכן מורכב.

מנהלי תוכן רבים, נזקקים היום לשלבים שונים של אישורי התקדמות מלקוח, לפני יציאה לשלב ההפקה הסופי של התוכן, שדורש זמן, אנרגיה ולפעמים גם כסף נוסף אותו אמור לשלם הלקוח.

במצב כזה, אישור עקרוני של רעיון, בצורת סקיצה, עוזר הרבה פעמים לרעיונאי, או איש התוכן, להעביר את החזון שלו, ללקוח או לאנשים אחרים, שמתקשים לדמיין או לא מכירים את הפורמט שהמשימה מחייבת.

הפורמט הפתוח של פ"פ מאפשר נגישות לכל האלמנטים המוצגים,
מאפשר שינויים ו/או הערות והארות, ובעיקר חוסך הרבה זמן וכאב לב על עבודה שלא עונה לציפיות של הלקוח.

פ"פ גם גמיש להתאים את הסקיצה שלנו לפורמט הרצוי, הכל מקובץ רגיל ופתוח של מצגת, דרך צילום מסך, שמירה בפורמט
PDF ועוד.

ושוב, היופי בכלי הזה, הוא שלכולם יש אותו.

שימוש מתקדם ומורכב יותר בפ"פ לטובת סקיצות, יכול להיות גם לצורך יצירת גאנט תוכן חודשי, נניח... לפייסבוק. אבל תכלס, לכל זירה, ואפילו לכמה זירות במקביל. אין מיגבלה.

המלצה לאיפיון של גאנט תוכן חודשי ללקוח,
לטובת אישור מוקדם לפני הפקה ועליה לאוויר:

1.      שקף ראשון – שם הלקוח + כותרת גאנט של איזו תקופה זו. נניח – ספטמבר.
2.      שקף שני – צילום מסך של לוח השנה בפרישה חודשית, עליו מצויינים תאריכים מיוחדים, ובו ממוקמים הפוסטים ברמת "ראש פרק".
כל פוסט מופיע בתוך מסגרת טקסט ברורה ובולטת, כך שניתן להזיז בקלות את הפוסטים השונים בין התאריכים, במידת הצורך.
3.      השקפים הבאים מעוצבים כולם באותו הפורמט, אשר מציג בכל פעם את התוכן המלא של פוסט אחד (עד כמה שניתן ברמת הסקיצה).
מה כדאי שיהיה בתבנית השקף של פוסט אחד:
- תאריך ויום עליה, אירוע רלוונטי, אם קיים (3.9 יום ב'.)
- סוג הפוסט – מכירתי, תדמיתי, רלוונטיות למסר מרכזי או מטרה מרכזית ספציפיים.
- תוכן הטקסט שמלווה את הפוסט.
- תמונה המיועדת לשמש את הפוסט + הערות עיצוב על התמונה, כמו "להוסיף לוגו", או "להוסיף את הטקסט הבא:"  (אל תכתבו את הטקסט על  גביהתמונה אם אתם לא המעצבים של הפוסט).
- מקום להערות והתייחסות הלקוח ולמעצב אם יש צורך.


אם יש לכם רעיונות נוספים לשימוש בפ"פ, שאינם קשורים בהכרך למצגות, אשמח אם תוסיפו בתגובות.
כמובן שאשמח גם לשמוע אם הפוסט הועיל לכם, ואני כאן לכל שאלה שיש לכם בנושא.
מוזמנים לשתף עם כל מי שנראה לכם שהנושא יכול לעניין אותו.
אפשר גם בפייסבוק:




תגובה 1:

  1. מדהים! פוסט מושקע ביותר, עם המון רעיונות שלא עלו בדעתי וגם שכלולים חכמים ונפלאים לדברים שכן עלו :) הדוגמה האחרונה לגאנט פשוט מבריקה! תודה יקירי ושנה טובה ויצירתית

    השבמחק

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית