ספטמבר 08, 2009

המדריך הרחב לבלוגר המתחיל




בעקבות שאלות של אנשים הסובבים אותי, מתוך הצורך העולה של הבלוגוספירה הישראלית ההולכת וטופחת עלינו לטובה, החלטתי להקדיש קצת מהניסיון ומהידע המקצועי שלי, לכל מי שחושב לפתוח בלוג.


הפוסט הזה יעסוק בבלוגים פרטיים בלבד, ולא בבלוגים מסחריים או מקצועיים, שהתנהלותם ברשת שונה והם עונים לסט דרישות שונה. (יעוץ בתשלום למעוניינים).


אז מה זה בעצם בלוג?

ההגדרה המיושנת של בלוג היא "יומן רשת", אולם הגדרה זו כבר רחוקה מלתאר את יכולותיה ושימושיה של הפלטפורמה המכונה בפי כולם "בלוג".


הבלוגים אכן התחילו כיומני רשת מכווננים של אנשים פרטיים אשר רצו לחלוק ולספר על חייהם האישיים.

בינתיים, התפתחה הפלטפורמה והיום היא מאפשרת לחלוק תוכן רחב יותר כמו תמונות, סרטוני וידאו ומוסיקה.


בלוג הוא למעשה מרחב פרטי לביטוי אישי של בעליו,
בו הוא יכול לשתף ולחלוק תוכן עם אחרים.


כל "רשומה" בבלוג נקראת פוסט, ועל כל פוסט אפשר להגיב ולקיים דיון.


בשונה מעט מ"אתר" המאפשר חופש איפיון ותכנות בשליטה מלאה, בלוג מאופיין תמיד סביב העיקרון שהאייטם המרכזי בדף הבית שלו, יהיה פריט התוכן האחרון שיצר הגולש. (כלומר, הפוסט האחרון).


לאחרונה, עם ריבוי האפליקציות הקלות לשימוש, הולך ומטשטש המרחק ההגדרתי בין "בלוג" ל"אתר".
ישנם אתרים, אשר בתהליך ההרשמה שלהם מבקשים כתובת של "אתר" אישי, והכוונה שלהם הרבה פעמים היא לבלוג האישי שלך (אם יש לך אחד).


למי כדאי לפתוח בלוג?


האם יש לכם מה להגיד? מה להראות? לשתף? אם כן, יש סיכוי טוב שתוכלו לעשות את זה בבלוג.
אם אתם מרגישים שאתם זקוקים לבמה פרטית, בה אף אחד לא יצנזר אתכם (רק שימו לב לחוקים), בלוג הוא הדבר בשבילכם.


על מנת להפיק את המירב מהבלוג, חייב בעליו לתחזק ולתפעל אותו תדיר. להעלות תוכן חדש ומגוון. להשתתף בדיונים המתקיימים בתגובות. להוסיף פיצ'רים ואפליקציות. להחליף קישורים עם בלוגים חברים ועוד. בעל בלוג נדרש להתלהבות, התמדה ואהבה לייצר תוכן ולקבל עליו תגובות. ללא אלה, אין טעם להתחיל.


ה"אין כללים" לתפעול שותף של בלוג אידאלי


  • הסתייגות - כל האמור מטה הינו בגדר המלצה על פי נתוני ממוצאים। כמו בכל תחום, גם כאן יתכנו יוצאים מן הכלל.
  • מסגרת – הגדירו לעצמכם במה יעסוק הבלוג שלכם। נכון, הוא שלכם ואף אחד לא יגיד לכם מה לשים ומה לא, אבל אחידות נושאית היא מעמודי השדרה של כל בלוג איכותי, יציב ופופלארי. השתדלו לא להתפזר עם הנושאים ולהימנע מלחבר בין נושאים או תחומים שלא קשורים אחד לשני – פשוט מפני שהבלוג שלכם יפול בין הכיסאות.
  • כתבו בקיצור – רוב הגולשים אינם נהנים לקרוא טקסטים ארוכים על מסך המחשב. כאשר העין שלנו מצלמת "גוש" טקסט גדול וארוך, היא מתעייפת ומתייאשת עוד לפני שהתחילה לקרוא.
    השתדלו לכתוב פוסטים קצרים. לא יותר משני עמודי וורד. גם זה הרבה.
    קחו בחשבון שהיחס בין האנשים שיגיעו לסיום הפוסט שלכם יורד ביחס ישר לאורך שלו।
  • הדגישו תכני מפתח – הפוסט שלכם בכל זאת טקסטואלי וארוך? חלקו אותו לפסקאות ותנו לכל פסקה כותרת ברורה ומדויקת המתמצתת אותה। כך כאשר אנשים מרפרפים עם העיניים, הם קוראים את הכותרות ומחליטים על מה לעצור.
  • העשירו את התוכן – גם אם הפוסט שלכם טקסטואלי מטבעו, רצוי להעשיר אותו במדיה נוספת। שתלו קישורים, סרטונים, תמונות ומוסיקה בתוך פסקאות הטקסט כדי להחיות אותן. רצוי כמובן שתעשו זאת עם תכנים רלוונטיים לפוסט שלכם.
  • תנו הקדמה - ספרו לאנשים על מה אתם הולכים לדבר בפסקה הראשונה। סקרנו אותם. גרמו להם להבין ברגע אם מעניין אותם לצלול או שלא...
  • השורה התחתונה – אם הפוסט שלכם טקסטואלי, ודאו כי אתם סוגרים אותו באמירה חד משמעית או בשאלה מסכמת। אל תשאירו את הגולשים "במתח" או בלי קטרזיס. הזכירו לגולשים את השאלות שעומדות לדיון ואת הנושאים שתשמחו לקבל עליהן תגובות בפוסט.
  • גיוון - שם המשחק – תוכן חד-גוני וצפוי אינו מייצר ציפייה לעוד. השתדלו לגוון באופי התכנים שאתם מעלים, גם אם הבלוג שלכם עוסק בתחום צר יחסית,
    השתדלו לגוון ולתת הרגשה שבכל פעם שנכנסים לקרוא פוסט שלכם, הולך להיות משהו חדש ומרגש। השתדלו ליצור ציפייה לפוסט הבא.
  • אורחים ומארחים – אחד הדברים המרעננים שיכולים בעלי בלוגים לעשות, הוא לארח יוצרי תכנים אחרים। הזמינו מכרים, חברים וחברים למקצוע לבטא את עצמם בבלוג שלכם. תנו להם במה וכך תרחיבו את תפוצת הבלוג שלכם למעגל נוסף של אנשים. אתם יכולים להציע גם פוסט אורח משלכם לבעלי בלוגים אחרים, ואולי לייצר "חילופי פוסטים" או "פוסטים מתכתבים" כדי לייצר קהילה גדולה יותר של קוראים לשני הבלוגים.
  • תנו קישור – במקום להכביר מילים, לחזור על עצמכם ועל דברי אחרים, תנו קישור לתוכן הרלוונטי ישירות מתוך הטקסט בפוסט שלכם. הזכירו כך לגולשים מה כתבתם בפוסטים קודמים, פרגנו לכותבים אחרים, ועזרו במידע משלים למי שרק עכשיו נכנס לסיפור.
    שימו לב, לא כדאי גם להגזים בכמות הקישורים בפוסט אחד। אחרי הכל, אנחנו רוצים שאנשים ישארו לקרוא אותנו עד הסוף ולא יתחילו לטייל לנו לאתרים אחרים...
  • עיצוב פרקטי ונעים לעין – לא צריך להיות מעצב מקצועי או מתכנת בשביל להקים בלוג. למעשה, רוב פלטפורמות הבלוגים מגיעות עם מגוון עיצובים והצעות איפיון לבלוג שלכם.
    בחרו את האיפיון הבלוג המתאים ביותר לתכנים שאתם מתכוונים להעלות. (האם הבלוג שלכם צריך עמודה מרכזית אחת? שתי עמודות? יותר? האם הבלוג שלכם אמור להציג הרבה גלריות של תמונות, או שרובו טקסטואלי...? חשבו על כך כאשר אתם בוחרים.
    מבחינת העיצוב, השתדלו לא להתבלבל ולהתבלגן עם חופש הבחירה। בחרו עיצוב נעים לעין, ונוח לקריאה. עיצוב שייתן לתוכן שלכם את הבמה האופטימאלית. היזהרו לא להתקשקש עם יותר מידי צבעים, פונטים וקישוטים מיותרים. מה שמכביד על העין ומעייף אותה, גורם לגולשים לשהות בבלוג שלכם פחות זמן, ומונע מהם להסתקרן ולחקור יותר.


איך לקדם ולחשוף את הבלוג שלכם לכמה שיותר אנשים


בעיקרון יש הרבה דרכים להפיץ את הבלוג שלכם. אלה הן הבסיסיות ביותר:


  • הפצה במייל - שלחו קישור לפוסט החדש לכמה שיותר מכותבים מרשימת במייל האישית שלכם.
    שימו לב: כדאי להקדים ולכתוב פסקה קצרה ומסקרנת שתמשוך אנשים להקליק על הקישור לקריאת הפוסט. עודדו את החברים שלכם לשלוח ולהפיץ את הפוסט שלכם הלאה.
    (אל תתביישו לשלוח גם לאנשים שאתם לא מתכתבים איתם באופן רגיל)

  • המייל כמדיה תומכת ומזהה - שימו קישור קבוע לבלוג שלכם בחתימה האלקטרונית באי-מייל שלכם। ליד הקישור הניעו להיכנס ולבדוק את הבלוג שלכם.
  • סטאטוסמניה - פרסמו קישור לפוסט חדש בסטאטוס שלכם בפייסבוק / טוויטר / מסנג'ר.
    כתבו שם שזה קישור לפוסט חדש। (אל תשימו סתם קישור בלי הסבר)

  • מינגלינג דיגיטאלי – היכנסו והפכו למעורבים בבלוגים ופורומים של אנשים שמדברים על אותם תחומים המאפיינים את הבלוג שלכם। השתתפו בדיונים, השאירו תגובות, הזמינו בהן להיכנס ולהגיב אצלכם. ודאו שבכל תגובה שלכם, בסוף בחתימה האלקטרונית הקבועה יש הפניה לבלוג.
  • המפתח של גוגל - כחצי מתנועת הגולשים שתגיע לבלוג שלכם, תגיע מחיפושים של גולשים בגוגל. גוגל סורק את דפי האינטרנט ומציף אותם לחיפושי הגולש, על פי רלוונטיות למילות החיפוש.
    אם תקפידו להשתמש במילים נפוצות לתחום שלכם, ותכתבו משפטים פשוטים וברורים, כאשר יחשפו תוכן מתאים בגוגל, יש לכם יותר סיכוי להופיע בין התוצאות הרלוונטיות।
  • פרגנו עם קישורים - תנו קישורים מהבלוג שלכם לבלוגים אחרים, ועודדו חברים ומכרים לשתול את הקישור לבלוג שלכם אצלם באתר.
    קישורים לבלוגים רלוונטיים יהפכו את הבלוג שלכם לחלק מקהילה גדולה ורחבה יותר ויאפשר לכם יותר חשיפות.
  • תרבות הדיון - עודדו תגובות ודיונים על הפוסטים שלכם, והשתתפו בהם. השתדלו להשאיר שאלה לדיון בסוף הפוסט כדי להשאיר לגולשים על מה לדבר.
    אל תמחקו תגובות. (אלא אם כן הן פוגעניות בכוונה). הניסיון מוכיח כי מי שמוחק תגובות נתפש כ"מצנזר", מה שנוגד את רוח הרשת ומביא לנטישה של גולשים המרגישים כי חסמו להם את חופש הביטוי.
  • ספרו לאנשים שאתם כותבים בלוג.- אולי זה נשמע דבילי, אבל אם לא תספרו, יש כאלה שלא ידעו. לא כולם גרים ברשת. הכניסו קישור לבלוג שלכם על כרטיס הביקור שלכם (אם הבלוג רלוונטי למקצוע).


זה על קצת המזלג... כמובן שאפשר לצלול לעומק יותר, אבל זהו לבינתיים। אם יש לכם שאלות ספציפיות, הערות, הארות או תובנות נוספות, אתם מוזמנים לשרשר בתגובות.


בהצלחה לכל הבלוגרים החדשים.

4 תגובות:

  1. אפרת שפושניק9/10/2009 3:21 אחה״צ

    שלום יקירי,
    ראשית תתחדש על העיצוב, לי עדיין מפריע הרקע הכהה והכיתוב הבהיר, אבל - הכל ענין של טעם.

    כרגיל - הפוסט משובח, הכנסתי למועדפים למקרה שמישהו ישאל על בלוגים.

    מחכה לפוסט הבא...

    השבמחק
  2. הי יקירי
    למרות שכבר קיבלתי הסבר אישי ואני מקווה שאתה רואה שאני מיישמת...קראתי שוב ונהנתי מאוד מהכתיבה ומהתוכן. אגב, גם פירסמתי בכל מיני פורומים ואני מקבלת תגובות חיוביות...וגם ידיד שלי התקין לי את הכלי של גוגל וזה מדליק לגמרי. בקיצור, אתה כבר יכול לרשום לך הצלחה על שמי :-) נשיקות

    השבמחק
  3. סקירה עניינית וממצה. ומה לגבי בלוגים של עסקים?

    השבמחק
  4. הי אורית, תודה.

    בלוגים של עסקים מוזמנים לקבל יעוץ אישי בתשלום.

    השבמחק

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית