מאי 25, 2014

מה באמת העובדים שלך יכולים לעשות? יכולות וכישורים מול תארים מקצועיים

Pic by Mike Stimpson

ניסיון מקצועי הוא נכס שאף אחד לא יכול לקחת מאתנו, העניין הוא שהתואר המקצועי שלנו (מנהל שיווק, מידען, מורה, וכו') הרבה פעמים אינו מיצג באמת את הניסיון והיכולות שצברנו בחיים, אלא רק חלק צר מתוכם.

מסמך "קורות החיים", כפי שיודע כל מי שכתב אחד, או קרא אינסוף מהם, הוא פורמט פרוץ לבדיות והגזמות, שאינו באמת משקף את הידע או הניסיון המקצועי, באופן אמין ופרקטי, שלא לדבר על שאינו דורש הוכחות מעשיות או פיזיות.

המאמר הבא ב-TNW, מציע גישה שונה ומהפכנית בהשמה לעבודה, והגישה הזאת היא לא חדשנית בבסיסה, למעשה היא חיה ברשת לא מעט זמן, רק ששם היא עדיין מפוזרת ואינה מוצגת באופן מסודר כמו במאמר המצורף בקישור.

מבט רחב ומדויק יותר אל הספקטרום המקצועי

השיטה שמציע לייף אברהם מבוססת על יצירת "ענן אישי של תגיות יכולות, כישורים וכישרונות" (skills). כל אחד מאתנו יודע במה הוא טוב. במה יש לו ניסיון, אבל יותר חשוב, כל אחד גם יודע כמה הוא אוהב לעשות כל אחד מאותם הדברים שברשימה האישית שלו.

אז, אם ניקח את זה צעד נוסף קדימה, אם כל אחד מאתנו יכתוב רק את הדברים שהוא אוהב ויודע לעשות, או ידרג את המשיכה הרגשית שלו לכל כישרון ויכולת, המעביד הפוטנציאלי ידע בדיוק מה הוא מקבל ויוכל לבחור את העובד הכי מוכשר, עם הניסיון הכי עשיר והתשוקה הגדולה ביותר לתפקיד.

מעבר לכך, גופים וארגונים יכולים ליהנות פוטנציאלית משימוש מלא יותר בעובדים שלהם, מעבר ליכולות או הכישורים והכישרונות שמציעים אותם אנשים על פי הגדרת תפקידם או הטייטל המקצועי שלהם.

יכולות לינקד-אין

הרשת כבר הבינה את זה מזמן, אבל עדיין יש לאן לשאוף

ברשת החברתית המקצועית לינקד-אין, כבר מיישמים את הגישה הזאת הלכה למעשה. פיצ'ר ה" Skills & Endorsements" הוא בדיוק מה שאברהם מדבר עליו, רק עם תוספת חשובה: ההמלצה החברתית. כלומר – אנשי קשר / קולגות ברשת החברתית, שמעידים באופן אקטיבי וסלקטיבי על כך שיש לך יכולות מסוימות – ואף מעבר לכך, ממליצים לך ולחברים שלך על יכולות שלך שעדיין לא חשבת עליהן או הזכרת לגבי עצמך.

השלב הבא: ענן תגיות אישי לכל אחד מאתנו

תארו לכם, שהיה ענן גדול ומשותף כזה לכישורים, יכולות וכישרונות – שכולנו היינו ממלאים על עצמנו, והיינו מאפשרים אליו גישה, למי שהיינו בוחרים, למשל: חברים, משפחה, קולגות, ציבורי – וכו'... ותארו לעצמכם שכל פעם שהיינו מחפשים יכולת או כישרון מסוים, היינו יכולים מיד לראות למי מהחברים שלנו (על פי דרגות קרבה שאנחנו בוחרים), יש את הכישרון או היכולת, או האוסף הספציפי של כישורים שאנחנו מחפשים?
ומה היה קורה, אם גם היינו יכולים לראות איך החברים שלנו מרגישים בקשר ליכולות הספציפיות שלהם?

כי זה לא באמת קשור ל"עבודה", מעבר לענן התגיות ה"מקצועי" שלנו, יכול להיות לכל אחד מאתנו ענן תגיות אישי בכל נושא או עניין שהוא רוצה. ענן לתחומי עניין, ענן לכישרונות אומנותיים, ענן לטעם אישי וכו'... ואם בענן הזה היה אפשר לראות את האנשים הקרובים אלינו, ששותפים לאותה תשוקה, או ניסיון, אותם תחומי עניין ואותם סוגי טעמים, היינו יכולים לראות בבירור כמה אנחנו יותר דומים אחד לשני, מאשר שונים.

קוח פייסבוק איזה מידע עליכם, מחפשים הבוסים שלכם לעתיד, ואיפה?

פייסבוק, לצערי, הוא לא התשובה. בהיותו מכונה משומנת של שיווק ואקטואליה, ובהעדר מנוע חיפוש מילולי, הוא אינו פלטפורמה התומכת בישום של הרעיון שמציע אברהם.

משהו חיובי וחשוב שכן כדאי להגיד לגבי עדכון קורות חיים מסודר בפרופיל האישי בפייסבוק, הוא שתיוג חי מתוך פייסבוק עצמו, לעמודים של העסקים או הארגונים בהם למדתם או עבדתם, הופך את קורות החיים שלכם למסמך אמין בהרבה מסתם רשימה של תיאורים מפוצצים על הנייר.

בשורה התחתונה, המאמר של ה-TNW קצת מתחנחן. הוא מציע שאין צורך באמת "להרוג" את התואר המקצועי הרשמי, אלא להציג אותו לצד הרשימה של היכולות, והוא צודק בגישה הזאת, שינויים כאלה לא קורים ביום אחד.

העניין הוא, שאלה שימהרו ויקדימו לאמץ את הגישה הזאת, של "פריטת העובדים שלהם לכישורים וכישרונות", ואלה שיבחרו את העובדים שלהם על פי התשוקה שלהם לכישורים והיכולות שהם מחפשים, יהיו הראשונים ליהנות מהפירות. (פירוט נרחב על זה במאמר המוזכר למעלה).

איך מיישמים ברמה האישית, כבר מעכשיו

אז, קחו רגע ביד את קורות החיים שלכם:
כמה זמן לוקח לעבור עליהם (לאדם זר) כדי להבין מהם מה אתם באמת יודעים לעשות?

שבו ותעשו רשימה (על הנייר אם אתם רוצים), של דברים שאתם יודעים לעשות. כאלה שקשורים ולא קשורים ל"ניסיון המקצועי" שלכם. האם הרשימה הזאת משתקפת מ"קורות החיים" שלכם?

אולי כדאHow-Does-Cloud-Computing-Workי לכם לעבור על הרשימה הזאת, לסמן בתוכה את הדברים שחשוב לכם לעשות, ולהוסיף אותה לקורות החיים שלכם. איפשהו למעלה. עם כותרת בולטת שמתייחסת לא רק לזה שאתם טובים ומנוסים בדברים האלה, אלא שאתם גם באמת עושים אותם מתוך תשוקה. שימו לב, לא לרשום תכונות אופי, רק דברים שאפשר למדוד בעשייה, הרשו לעצמכם להיות ספציפיים. תגיות גנריות, לא באמת תקדמנה אתכם.

נסו לצפות את הצרכים של הבוסים הבאים שלכם מהתפקיד שהגדירו ואותו אתם מבקשים לעצמכם. מה סדר העדיפויות שלהם ליכולות שהתפקיד דורש? מה יכול להפתיע אותם ולהיות יתרון? על אילו יכולות כדאי לוותר כדי להשאיר את הרשימה ממוקדת ויעילה?

ועוד משהו, רוב מי שקורא את הקו"ח שלכם, עושה את זה במייל או על מסך כלשהו. יש לכם כישורים ברשת למקומות שעבדתם בהם? במדיה החברתית, אתר חברה או כל דבר דומה? תמונות שמוכיחות עשייה? (לא רק תיק עבודות), הוסיפו את זה למסמך שלכם. זה יעזור להאמין לכם שבאמת עשיתם את מה שעשיתם.

אתם מבינים, אנחנו לא באמת מחפשים לראות שהייתם העורכים של עיתון בית ספר, או שהייתם מדריכים בצופים, או שלמדתם במקיף ג' במגמת שקר כלשהו. אנחנו רוצים לדעת במה אתם טובים. אנחנו יודעים שאתם טובים במה שאתם אוהבים לעשות, ואם נקבל ליד מסמך שעונה לשאלות האלו, בלי כל הסחות הדעת המיותרות, המניפולטיביות והשקריות, ואם תהיה לנו דרך לאמת את הדברים שאתם מצהירים על עצמכם, ואם נראה אחרים תומכים ומגבים את מה שאתם אומרים לגבי עצמכם – יש סיכוי הרבה יותר גדול שנבחר אתכם לתפקיד על פני מישהו אחר, ויותר מזה – אולי ניתן לכם לפתח את התפקיד, ונאפשר לכם להתפתח מקצועית ביכולות או כישורים שלא בהכרח נכנסים תחת הטייטל המקצועי שנתנו לכם.

braintoheart-i-hate-it-when-you-make-me-look-like-an-idiot

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית