נובמבר 03, 2006

גאווה ודעה קדומה

והרי התחזית: הולך להיות שחור

כולם מדברים על מצעד הגאווה בירושלים, וכולם מתווכחים על השאלה המוסרית האם לקיים את המצעד הפרווקטיבי בבירה היהודית או שלא.


אתם יודעים משהו, פחות מטריד אותי מצעד הגאווה. לא ממש אכפת לי אם הוא יתקיים בירושלים או נניח באופקים. להפיך, אני חושב שלקיים את המצעד הבינלאומי באופקים היה מביא קצת צבע למקום, שלא לדבר על כסף זר וחשיפה.


אבל זה לא מה שרציתי להגיד. מה שרציתי להגיד הוא, שהרבה יותר מפחיד אותי שקיים כרגע גוף במדינת ישראל, שיש לו יותר כוח מהחוק. גוף שרואה לגיטימציה באלימות של ממש אם רצונותיו לא מתקיימים. גוף שמרשה לעצמו לשלוח את אנשיו להרוג אנשים מעמו שלו, בלי להניד פאה.


אתם מבינים, מצעד הגאווה בירושלים לא מתוכנן לעבור דרך שכונת מאה שערים. הוא אפילו לא מתוכנן לעבור דרך רחבת הכותל המערבי או כל מקום קדוש אחר. הוא מתוכנן להתקיים בבירת מדינת ישראל. המדינה שחרטה על הצהרת לכבד כל אדם ללא הבדל דת, גזע ומין. הממממ... אני לא חושב שלזה בן גוריון התכוון, אבל זאת לא הנקודה.


החרדים שלנו לא באמת מתרגשים מהמצעד. מה שאתם רואים לפניכם היא הפגנת כוח גרידה. הוכחה בלתי ניתנת לערעור שמדינת ישראל אינה מדינת חוק, או דמוקרטיה – אלא היא מדינת עולם שלישי שמה שקובע בה הוא כוח הזרוע, ולהם, לחרדים, לצערנו – יש יותר גדול.


בעוד שהציבור החילוני מטופח לחשיבה אינדיבידואלית ולומד לבחור בעצמו מה טוב עבורו ומה רע, לציבור החרדי אין דילמות. מה שהרבי אמר הוא טוב. מה שהחילונים עושים הוא רע. עולם פשוט. אז כשהרבי אומר לכו וגרשו את הטרפה מעירנו הקדושה – יוצא נחיל של לובשי שחורים, שהשטריימל מכסה להם כנראה גם את העיניים, ובועט ושורף וצועק (כמו ילד מפונק שנשכב על הריצפה בסופר) עד שנכנעים לדרישותיו.


היום זה מצעד הגאווה, ומחר זה יהיה לנסוע בשבת, או כל גחמה אחרת שתקרב את בואו של משיח בן דוד....
אני אומר לכם, מצעד הגאווה הוא רק הסימפטום, הוא לא הבעיה. שורשיה של הבעיה עמוקים בהרבה והם מעוגנים בחוק הג'ונגל הבסיסי ביותר: החזק הוא זה ששורד.


אז תגידו מה שתגידו על התחשבות ברגשות הציבור, וכמה צודקים החברים בשחור שלמצעד הגאווה יש מקומות הולמים יותר מעיר הקודש הטהורה ירושלם, אבל תזכרו. תזכרו שהיום זה הגייז, ומחר זה אתם. היום זאת ירושלים ומחר זאת תל-אביב... בכלל, למה לעצור כשהעסק רק מתחיל להתגלגל בכיוון שרצית? למה לעצור בת"א כשאפשר להשפיע על הממשלה...?


אם החרדים יראו שמשתלם להם להתפרע, (כמו אותו ילד בסופר), הם יעשו את שוב. הם יודעים שכל מה שהם צריכים לעשות זה לצאת לכביש, לשרוף כמה צמיגים, לדקור כמה אנשים והכל יהיה בסדר... הם ישיגו את הממתק המזוין הזה כי אימא רק רוצה לעשות שופינג בשקט.


ואהבת לרעך כמוך...? לא. "והכרחת לרעך כמוך" נשמע הרבה יותר מעודכן.

תגובה 1:

  1. Algún tiempo muy lejano en mi vida intenté estudiar hebreo. Pero ahora lo he olvidado.
    Saludos y PAZ. Shalom
    Sergio Kohan

    השבמחק

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית