ינואר 12, 2007

חומריו האפלים - מתחילים לראות את האור!


כשהסופר הבריטי פיליפ פולמן כתב את הספר "המצפן המוזהב" ב-1995 הוא לא תיאר לעצמו איזו הצלחה מסחררת הוא יהיה, ואיזו דרישה נרגשת תהיה להמשכים. זו היתה תחילתה של הטרילוגיה המופלאה "חומריו האפלים" (או כפי שמעריציה מכנים אותה בקיצור HDM).

(בהוצאה האמריקאית שלו אגב, נקרא הספר "אורות צפוניים", וזה גם שמו בהוצאה העברית הראשון שלו, לפני שתורגמו שני ההמשכים).

עלילת הסיפור היא נפתלת ומורכבת, והיא עוקבת אחרי הילדה ליירה, חבריה ומשפחתה במסע בין יקומים מקבילים המלאים בקסם, מדע והרפתקאות.

אני יודע מה אתם חושבים, זה עוד סיפור פנטסיה בנאלי, כבר ראיתם עשרות כאלה. אז זהו שלא.
הקסם של פולמן חובק את עולם המציאות בה אנו חיים ומצליח לחצות את גבולות הפנטסיה עמוק לתוך דיונים פילוסופיים על המהות האנושית, תיאולוגיה ואלוהות ואפילו מוסר חברתי ופוליטי.
אם הספר הראשון נראה מעט ילדותי, הרי זה רק מפני שהגיבורה שלו היא כמעט ילדה, אולם ליירה מתבגרת בספרים הבאים ואיתה מתבגר הסיפור ועוצמתו מתגברת עד לבלי הכר. אם תגיעו יום אחד לעמוד האחרון בספר "משקפת הענבר" (החלק השלישי בסדרה), תבינו בדיוק על מה אני מדבר.

אם אתם חושבים שאני המעריץ המטורף של פולמן ושל הסידרה, אתם רחוקים להיות צודקים. עשרות אתרי מעריצים קיימים ברשת. דיונים אין ספור וכן מאמרים בנושא הם משהו שמאוד קל למצוא. אפילו בעברית יש משוגעים לדבר! (כאן תמצאו שתי דוגמאות קטנות: 1, 2).

השיגעון של פולמן הגיע גם לבמות לונדון, שם אוחדו הספר הראשון והשני להצגה שעלתה בהפקה מרשימה, ומיד אחריה הועלה גם החלק השלישי לבמה.


ההצגה לא נתקלה בביקורות מהללות, אבל כנראה שמישהו באולפני "ניו ליין סינמה" זיהה את הפוטנציאל האדיר של הסיפור, וב-2002 הם קנו את הזכויות להפיק את הסרטים בסדרה.
תהפוכות כאלו ואחרות על הסט עכבו את ההפקה, אבל עכשיו, מתוגברים בניקול קידמן בתפקיד "גברת קולטר" (ליהוק מושלם!) ובדניאל קרייג כ"לורד עזריאל" הסרט הראשון כבר נמצא בשלבים מתקדמים ואפילו שוחררו לראשונה תמונות מן הסט (כאן התמונות: 1, 2). לאחרונה אפילו נמסר כי האולפנים כבר שכרו תסריטאית כדי לעבד את החלק השני בסדרה "הסכין המעודן".

אני לא רוצה להלאות אתכם בעלילת הספרים גם מפני שאני לא רוצה לעשות לכם ספויילרים וגם כי אני לא רוצה לשעמם. אבל אני בהחלט מקווה שיצרתי אצלכם איזשהו חשק ונתתי לכם משהו לחכות לו – אלוהים יודעת שאני מחכה...

בינתיים, אם בא לכם לדעת יותר על הספרים, ויקי תשמח לספר לכם הכל >>
זה האתר הרשמי של פיליפ פולמן >>
שטויות שעושים מערצים ב-YOUTUBE – כל מני טריילרים מזויפים וקטעים מההצגות >>

בוידאו הבא מספר פיליפ פולמן על הספר הרביעי בסדרה "אוקספורד של ליירה" (טרם תורגם לעברית), שהוא, כפי שהוא מבטיח, רק הכנה לספר הבא: "ספר האבק". נראה לי שווה לחכות:



תגובה 1:

  1. שלום! עוד אפשר להגיב פה? מעניין אם מישהו יראה.

    בכל מקרה, הגעתי לבלוג שלך רק במקרה וזה באמת מעניין. אני אחד ה"משוגעים" האלה שדיברת עליהם, ואני במקרה גם הקמתי את HDM.co.il :-)

    אחלה כתבה ותמצות של הדברים. נשמח לראותך גם בפורומים שלנו :-)
    Admin@hdm.co.il

    השבמחק

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית