ינואר 12, 2007

"כפית נולד" - אורי גלר מכופף לנו את הרייטינג



לפני קצת פחות מחצי שנה, הוקפץ אורי גלר חזרה לתודעותינו.
זה לא שהתגעגענו אליו, זה לא שהוא חסר לנו, אבל מישהו בפריים טיים של ערוץ 2 החליט שיכול להיות שגלר עדיין רלוונטי, והנה הוא כאן "מחפש את היורש".

למה הכוונה "מחפש את היורש"...? אף אחד אף פעם לא טרח להסביר.

בואו נחשוב רגע בהיגיון: למעשה, למרות השם המוצלח, ה"מיסטיקן" הישראלי הנודע מעולם לא עשה דבר וחצי למען החברה. כל מה שעשה, (גם אם יש לו כוחות כאלה או אחרים), עשה אך ורק תמורת בצע כסף, פרסום וקידומו האישי.
פעמים רבות הוזמן גלר למרכזים רפואיים ומדעיים כאלה ואחרים, כדי שהמדע יוכל ללמוד יותר על כוחותיו המופלאים, ואולי (חלילה) למצוא פתרונות שנסתרים עדיין מעיננו – אבל גלר סרב באופן רציף, והגיע רק למבחנים ה"מפגינים את יכולותיו", לא כאלה אשר מאפשרים לבדוק אותם תחת זכוכית מגדלת.

האם אנחנו מופתעים? לא ממש. כל פסיכולוג יכול ליצור תמורת שקל את הפרופיל האישי של הילד שגדל בשכונת מצוקה ומצא את הדרך לעושר בעזרת כריזמה, זריזות ידיים ומרמה.
למעשה, בכל תקופה שהקריירה של גלר הרימה את ראשה ויותר אנשים נחשפו אליה, מישהו דאג לחשוף אותו ברמאות כזאת או אחרת: אם זאת תמונתו המזויפת בעיתון עם סופיה לורן, אם זו הופעתו הכושלת בתוכנית הראיונות "the tonight show" ולמעשה עוד מספר ומספר דוגמאות...

אבל לגלר יש משיכה בלתי נלאית לאור הזרקורים. הוא מוכן למכור לנו הכל ולו רק כדי שנצפה בו ונקשיב לו למשך כמה רגעים. לא מזמן ראיתי אותו ב-BBC מתראיין על "חברו הטוב" מייקל ג'קסון. מכל האנשים שניסה כתב ה-BBC לראיין, היה כמעט רק גלר מוכן לדבר מול המצלמה. למעשה הוא הסכים לחזור ולדבר מול המצלמה מספר פעמים (בכל פעם שהכתב נתקל בדרך חסומה). זה לא שהיה לו באמת מה להגיד, אבל הי "פרסום זה פרסום זה פרסום".

השנים חלפו. הדור שבגללו ברח גלר מהארץ בבושת פנים אחרי תקרית "סופיה לורן", זוכר אותו כעת באור נוסטלגי מסולף. היום הוא נתפס בעין הציבורית כמי שהיה פעם התקווה הישראלית של אומני המחשבה, והפך להיות אומן המחשבה המפורסם ביותר בעולם (וגם השנוי ביותר במחלוקת).

התרגילים של גלר שייכים לעולם תמים יותר. עולם שבו אי אפשר באינטרנט לגלות איך ביצעת את התעלול שלך. אחרי מופעים כמו של Criss Angel ודומיו, כיפוף הכפיות של גלר מחוויר ונעלם.


אז לאן נשאר לו לחזור...? לכאן כמובן. רק כאן הוא עדיין מסוגל להישיר מבט למצלמה ולצוות על הציבור להביא שעונים וכפיות מול הטלוויזיה בלי למצצמץ. רק כאן הוא יכול להמשיך להתיימר לקרוא מחשבות של סמי-סלברטאים המוכנים לבוא להתבזות בתוכנית שלו רק בשביל חצי שעה של פריים טיים בשבת בערב.

מדוע גלר מחפש יורש? את זה אף אחד לא הסביר. איזה יורש בדיוק הוא מחפש: יורש לאמפריית המליונים שלו? יורש בעל כוחות כשלו אשר ילמד אותו להשתמש בהם כדי להציל את העולם...?

לא לא לא. היורש של גלר בסך הכל יופיע במקאו. הרי אחרי הכל, אם תהיה עוד עונה, נצטרך לחפש יורש נוסף – לא?
אתם יודעים, היו כמה דברים שהפריעו לי במיוחד בתוכנית של גלר. (ראיתי רק את התוכנית הראשונה).

האחד, היתה העובדה שהוא שפט את המתחרים על פי רמת השואו שלהם. כלומר, לא באמת עניין אותו חוזק התרגיל, עומק ה"כוח" המחשבתי שהוצג או יכולת יוצאת מגדר הרגיל. לא לא. מה שעניין את גלר הוא כמה זמן אתה מסוגל לרתק את הקהל ואת המצלמה, והאם ריגשת את הצופים.אז איזה יורש בדיוק אתה מחפש מר גלר? מה אתה אומר לנו בעצם בזה: שכוחות על טבעיים הם לא מה שחשוב – ומה שחשוב היא היכולת הבידורית? האם על סמך זה אנחנו אמורים לשפוט גם אותך ואת המופעים שלך? האם זה באמת מה שאתה מבקש מאיתנו? הרי ברור שאם תשובתך היא כן, הרי שאתה מודה בפנינו שאתה שרלטן... אמן בידור של אשליות ותו לא.

הדבר השני, הוא אזלת ידו אל מול המציאות הישראלית. בדיוק עם השקת התוכנית של גלר, פרצה לכותרות פרשיית בני סלע. זוכרים? האנס הנמלט...? גלר כנראה העדיף לרכז את כוחותיו (וכוחם של המתמודדים בתוכנית שלו) בעידוד עליית הרייטינג ומעולם לא הציע לעזור לתפוס את הסכנה הציבורית המשוטטת.
איפה אתם – כל בעלי הכוחות כשקורה דבר מסוג זה? לאן נעלמות היכולות הפנומנאליות שלכם כשאין מי שמסדר לכם מראש את הקלפים? אף לא מילה נאמרה בנושא. היחידה שהעלתה את האירוניה היתה "ארץ נהדרת".

יודע מה אורי, אני באמת מאמין שמחשבות הופכות לתוצאות. לכן אני עומד לעמוד מול הטלוויזיה שלי, לעצום עיניים ולהתרכז חזק חזק חזק – ואז אני אגיד את המילים "תעלם! תעלם! תעלם לי מה-גוד דהאם פריים טיים!". ואם אני אצליח, - אז אולי גם לי מחכה קריירה מזהירה בערוץ 2. לך תדע.

האתר של גלר >>
מכתב של גלר בנוגע לחברו מייקל ג'קסון >>
אתר התוכנית "אורי גלר מחפש את היורש" >>

סרטון תעודה קצר על אדם שהחליט לחשוף את הטריקים של גלר, ודי מצליח...



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית