יולי 04, 2008

ע-צ-ו-מ-ה – לא חשוב על מה!



אני לא יודע אם זה משהו אצלי, אבל תמיד היה בי משהו שהתקומם נגד עצומות.

עצומות אף פעם לא היו בעיניי משהו אמין במיוחד, או מייצג במיוחד. עוד מהתקופה שהיו מחתימים עליהן ברחוב ובאירועים מיוחדים – הרבה לפני שהגיעה הרשת והפכה את הכל להרבה יותר פשוט, ועוד הרבה פחות אמין מאי פעם.

אולי המקור לבעיה שלי הוא בטראומה אישית שהתחילה בבחירות לועדת כיתה (ה') ביסודי, שבהן גויסו התומכים בעזרת עצומות (עד היום אני לא ממש מבין מה הלך שם), והמתחרה שלי זייפה קולות והצליחה לקבל את ראשות הועדה כשהיא מושכת את המשרה הנחשקת מתחת רגלי...

אולי זאת העובדה שאני יודע שאנשים רבים חותמים מספר פעמים (גם בשמות שונים) על עצומות למטרות הקרובות לליבם (במקרה טוב, הם רושמים שמות של אנשים שהם באמת מכירים, בלי להתייעץ איתם לפני. במקרה הרע הם פשוט ממציאים שמות...)

או אולי זאת היתה העבודה בקידום מכירות שהראתה לי כמה פשוט לזייף "לידים" כדי לקבל עמלות, ואולי זה ההיגיון הפשוט שלי, שאינו בטוח באנשים כהנחת יסוד.

השורה התחתונה, עצומות הן דבר שאי אפשר להפריז בערכו, וצריך להתייחס אליו מאוד בזהירות, הן מבחינת הציבור החותם, והן מבחינת הגוף אשר מגישים לו את העצומה החתומה.

היום, בעידן החתימה האלקטרונית, עצומות פורחות יותר מתמיד מסיבות ברורות:

1. קל להפיץ אותן יותר מאי פעם.

2. הזמן שלוקח לאדם להחליט אם הוא חותם על העצומה נמדד בשניות. (לרוב זה אימפולסיבי לחלוטין)

3. קלות החתימה (רק הכניסו שם ואי מייל).

אז זה הכל: אם יש לך מטרה, ולא משנה עד כמה היא מונפצת (למשל, העצומה למען זכויות הגבינה הצהובה בקזכסטן), אם תכלכל צעדיך נכון, תוך זמן קצר יהיו לך מאות אם לא אלפי חתימות תומכות.

הבעיה היא שדווקא מעצם כוחן הויראלי של עצומות, מדהים כמה מעט אנשים בודקים מי הגוף העומד מאחוריהן או האם המטרות / העובדות המוצגות בעצומה הינן אמת או בדיה מוחלטת.

דווקא היום, בעידן שבו הידע והאפשרות לבדוק ניתנים לכל אחד בקצות אצבעותיו, אנשים עדיין מתעצלים ומעדיפים לחתום בצורה עיוורת ולהעביר הלאה, "כי מה כבר יכול לקרות הכי הרבה עזרנו קצת למישהו"... (או להתעלם לחלוטין) – מאשר לבדוק עד כמה שפרטים המוצגים להם אכן מדויקים ואמינים.

כך קורה שהרבה עצומות או מטרות אוספות גם דטה בייס רציני של אינפורמציה אישית (כולל דרכי תקשורת ישירה), על ידי לחיצה על בלוטות המצפון של קהלים מסוימים.

תחשבו רגע בצורה שיווקית: נניח אני גוף שרוצה להשיק מוצר שאני יודע לגביו שקהל היעד שלו אוהב בעלי חיים, ואני רוצה ליצור לעצמי רשימת דיוור עדכנית של אנשים שבאמת אכפת להם מבעלי חיים כדי שאוכל ליצור איתם קשר ולהציע להם את המוצר שלי. כל מה שעלי לעשות הוא ליצור עצומה בנושא הקרוב לליבם, כמו זו למשל, והנה תוך ימים ספורים תהיה לי רשימה הולכת ומתארכת של אנשים שבהחלט יכולים להיות קהל היעד שלי.

למה? כי הם חתמו בתום לב על עצומה שנגעה בהם במקום רגיש, וכי זה לא דרש מהם כלום מיוחד.

אבל עצומות הן לא רק דרך לאסוף דטה בייס בקלות, הן גם דרך להתפרנס מהן ישירות, ואפילו יותר בקלות ממה שאתם חושבים. אם תחזרו לעמוד העצומה שבדוגמא, תגלו למעלה מודעה פרסומית של גוגל. כן חברים, מישהו בונה על הטראפיק (תנועת הגולשים) אל העצומה שלו, ולא סתם, אלא הוא שם בה מודעות מבוססות חשיפה וקליקים. כן, מסתבר שהעצומה אינה לשם שמיים, אלא גם אפשר להרוויח עליה לא רע, ואל תחשבו עכשיו במונחים של הארץ, אלה ברמה גלובלית לגבי עצומות בנושאים שנוגעים למיליוני אנשים... אפשר לעשות מזה כסף לא רע בכלל, וממש לא להתאמץ. כל מה שצריך הוא לזהות צורך מצפוני של אנשים, ועמוד HTML פשוט. זה הכל.

אבל בזה עדיין לא נגמרת הבעיה שלי עם עצומות, ובמיוחד עצומות באינטרנט.

בעידן האינטראקטיבי, אני מצפה שעצומה תספק לי קצת יותר מן האפשרות לחתימה וירטואלית והפצה ויראלית.

למעשה, נראה כי ברשת העצומה "איבדה" את אחת היכולות שיש לה בעולם האמיתי: תקשורת ישירה עם המחתים / המפיץ.

כשאדם פוגש אתכם ברחוב או באירוע ומבקש מכם לחתום על עצומה, יש בהחלט מצב שהוא יצטרך לקיים אתכם דיון אשר ישכנע אתכם לחתום. כלומר, זאת במידה ולא הספיק לכם הפיץ' ההתחלתי שלו.

אמרו לי אם כן חברים וחברות, מדוע ברובן הגדול של עצומות הרשת שקיבלתי עד כה, לא ניתנה גם אפשרות דיון? מדוע העצומות באינטרנט – אינן באמת אינטראקטיביות?! אינן באמת אקטיביסטיות? אינן באמת מניעות לפעולה (ברובן) מעבר לחתימה והמשך הפצה?

נראה לי התשובה נעה בין שני משתנים:

1. חוסר הבנה בסיסי של בוני העצומה את כוחה של המדיה בה הם פועלים.

2. חוסר רצון של בעלי העצומה לקיים דיון אמיתי אשר יכול לחשוף גם התנגדויות לגיטימיות לעצומה שלהם (שלא לדבר לשפוך עליה אור ופרטים שלא באינטרס שלהם לפרסם).

לדעתי, עצומה אינטרנטית רצינית צריכה לכלול היום כמה דברים בסיסיים כדי שאני אתייחס אליה ברצינות:

1. הפניה למידע נוסף ברשת, עדיף במקום בעל עמדה ניטראלית,
אך אפשר גם באתר מידע פרטי.

2. פורום בילט-אין או הפניה לפורום / דיון חי ואינטראקטיבי רציני בנושא.

3. חשיפה מובהקת של העומדים מאחורי העצומה
(העמוד שלכם בפייסבוק יכול להיות פיתרון לא רע לזה...)

4. הצהרה חד משמעית, בולטת ומאירת עיניים, שהפרטים שאני משאיר (שם, טלפון, כתובת מייל) לא יועברו לגורמים נוספים / חיצוניים ושלא יעשה בהם שימוש מעבר להופעה בעצומה עליה חתמתי.

5. תאריך סגירת העצומה / יעד מספר חתימות לעצומה, עד הגשתה -
כדי שאדע אם העצומה שקיבלתי בכלל רלוונטית (או שסתם מישהו שלח אלי מייל ישן, ושלגבינה הצהובה בקזחסטן יש כבר מפלגה לגיטימית בפרלמנט, שכבר שלוש שנים דואגת לזכויותיה).

עד שלא ישלחו עצומות העומדות בדרישות הסף אלו, אין בכוונתי לחתום על שום עצומה, ובוודאי לא להפיץ עצומות בעצמי.

נראה לי כגולש וכאדם, שאלה לא דרישות מוגזמות ואם נכריח את כותבי העצומות לעמוד בהן, הן יצמצמו באופן משמעותי את כמות העצומות המופצת כ"רעש לבן ברשת" על מנת לפנות מקום לעצומות המייצגות צרכים אמיתיים ובוערים באמת.

אני ממליץ גם לכם לבדוק את העצומות שאתם מקבלים ולא להגיב מתוך רגש אימפולסיבי גם אם מראים לכם קבוצת אווזים דרוסה או חיילים חטופים.

תבדקו מי עומד מאוחרי העמוד שנשלח אליכם: אדם פרטי? משרד יח"צ? משרד פרסום? גוף מסחרי? ואולי בכלל ספאמר מטורף...

נכון שאתם מזדהים ומסכימים עם כל מילה שאמרתי?
אז רק תחתמו לי בבקשה כאן:____________ וכאן ____________ וכאן
________ וראשי תיבות כאן __________ והשאירו לי מספר טלפון נייד ___________ ומספר חשבון בנק________.

ואל תשכחו להפיץ את הפוסט הזה לכל החברים שלכם, כי זאת באמת מטרה חשובה, ואם לא תפיצו אותה אין לכם לב ואתם אנשים חסרי מצפון ומה כבר יקרה עם תעזרו למישהו, הא!?






2 תגובות:

  1. קודם כל אתה צודק. אנשים לא נוטים לבדוק את מקור הגוף המחתים על עצומות, גם לא אם ההחתמה נעשית פיזית ברחוב. נסוי מצחיק שנערך בקרב קהל אמריקאי הראה שאנשים רבים חתמו על עצמו כנגד (!!) זכות ההצבעה לנשים -כיון שלא הבינו את משמעות המילים בראש הדף, זאת למרות שהיה אדם פיזי שהחתים אותם.
    מצד שני...
    אחת הדרכים לממש דמוקרטיה היא להיות פעיל ואקטיבי, זה מתבטא גם בהצטרפות לעצומות וממשיך עד כדי קיום הפגנות. אני לא חושבת שהקלות הבלתי נסבלת של הפצת עצומות באמצעות האינטרנט היא רעה, אלא ההפך, מאפשרת ביתר קלות קיום ערך דמוקרטי במדינה כמו שלנו שבה הערכים האלו הולכים ומידלדלים מדי יום ביומו.
    אז אספו את הפרטים שלי. אז מה? ממילא הם נגישים היום לחצי עולם ואשתו, מעצם הרישום שלנו בספר הטלפונים. זה לא מה שצריך למנוע מאיתנו להתגייס ולעזור כתזכורת - עשיית מצווה אינה תלויה במושא המצווה, אפילו אם הוא רמאי, העיקר שהאדם עשה מעשה טוב, ושיהיה לנו רק טוב...:-)

    השבמחק
  2. אני באופן אישי נוטה לחתום על עצומות ברשת במקרים נדירים בלבד.
    הסיבה היא פשוטה, אני לא מעוניינת שישתמשו במייל איתו אני חותמת למטרת הפצת דיוור שיווקי (איך חברות יכולות לעשות את זה- ההומור העצמי בשיאו, סליחה)

    העצומה האחרונה שחתמתי עליה הייתה של בחור שהאמנתי בו, שייצג מטרה בה אני מאד מאמינה. העניין הוא שכנראה לא האמנתי כ"כ באותו רגע ועל מנת לבחון את הנושא, נתתי את אי מייל שאינו מוכר לאותו בחור ולגוף אותו הוא מייצג, כמו גם אין להם שום דרך להיחשף אליו

    מיותר לציין, שיום אח"כ קיבלתי לאי מייל הזמנה לחשבון הפייסבוק של אותו בחור, שדווקא בגלל שאני כ"כ מאמינה במטרה שייצג, הוא די חטף על הראש ממני גם במייל וגם כשהתראינו פנים מול פנים.

    שורה תחתונה:
    עצומה צריכה להיות מעוגנת בתקנון ולהגיע מגופים אמינים על מנת שאחליט לחתום עליה בעתיד.

    מייקל- כרגיל אהבתי את התיאור שלך לדברים.

    השבמחק

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית