הקדמה:
לאחרונה נעשות אלי פניות רבות בנושא הסברים מקצועיים לשימוש בפייסבוק. רוב הפונים הם משתמשים מסחריים, אולם ישנן גם לא מעט פניות פרטיות.
אחרי מחשבה לא מעטה, גיבשתי מספר מחשבות בנושא, והחלטתי לשתף אתכם כאן, בתקווה שפוסט זה יסייע למי מכם שלא חשב על הדברים בעצמו.
הטיפים הבאים מיועדים למשתמשים פרטיים בלבד,
עבור משתמשים מסחריים קיים סט התנהגות שונה בתכלית, מעוניינים מוזמנים לקבל ייעוץ בתשלום.
אין כזה דבר פרטיות בפייסבוק
זה נכון שפייסבוק מאפשר הגדרות פרטיות לתכנים שאנחנו מעלים. כל אחד יכול לקבוע על כל תוכן (תמונה, סטאטוס, קישור) מי יראה או לא יראה אותו. ברם, לא כדאי לכם לסמוך על האופציה הזאת יותר מדי, ולמה...? מפני שהגלישה בפייסבוק הפכה כבר מזמן למשהו שעושים גם עם חברים ומכרים מסביב למחשב. תארו לכם שתוכן שחסמתם ממשתמש אחד יופיע פתאום לנגד עיניו על מחשבו של חברו... וזה רק גילוי פאסיבי. בימים בהם צילום מסך נקודתי ושליחתו לנמען אחר נעשים בקליק וחצי – התוכן הפרטי שלכם לא באמת חייב להישאר כזה.
את התחושה שמסתירים מאיתנו, אף אחד לא אוהב, אז המנעו משימוש בהגדרות הפרטיות וקחו בחשבון שמה שאתם מעלים כולם רואים או יכולים לראות. אם אתם לא רוצים שמישהו יראה משהו – אל תעלו.
הערה: מתי כן להשתמש בהגדרות הפרטיות? אם אתם מפרסמים תכנים רבים שהינם ממוקדי נושא ומיועדים לקבוצת חברים ספיציפית, על מנת לא להציף את הפיד של חבריכם האחרים, יהיה רצוי להפנות את התכנים הללו אך ורק לקבוצה שמתעניינת בהם על ידי הגדרות הפרטיות.
הפייסבוק שלכם הוא הפנים שלכם
גם אם הפייסבוק שלכם הוא הפרופיל הפרטי שלכם, ואין לו כביכול שום קשר לפנים המקצועיות שלכם, כדאי שתזכרו שכאשר אתם מעלים תכנים אישיים ופרטיים, יכולים להיחשף אליהם גם חבריכם לעבודה, קולגות והקהל הרחב (תלוי בהגדרות הפרטיות שלכם).
חשוב לזכור, ואני מחזיר אתכם לסעיף הראשון שאומר שאין באמת פרטיות בפייסבוק, שמה שאנשים רואים מכם בפייס, עוזר להם לגבש עליכם דיעה ורושם – לכן מומלץ לחשוב תמיד על הדרך בה אתם מתבטאים, מגיבים או מפרסמים תכנים גם אם אין להם קשר מקצועי.
פייסבוק היום הוא סוג של כרטיס ביקור מורחב והוא מאפשר גישה ישירה אליכם ואל חייכם, כך שכדאי לקחת בחשבון שכאשר אתם מצרפים קולגה שאולי עוד לא פגשתם אפילו במציאות, הדברים הראשונים שהוא יראה מכם יכולים להיות פרטיים מאוד ואולי אפילו אישיים. זכרו שאנשים ממהרים לשפוט ולתייג אחד את השני בלי לבקש הסברים לכן שימו לב למשל לתמונות מביכות (ממסיבות למשל) או דברים נוספים שלא הייתם מעוניינים לחלוק עם חברים למקצוע.
אם אתם בעלי עסק קטן או שהאישיות שלכם מזוהה עם מקום העבודה שלכם עד כדי קושי בהפרדה, המנעו מלהציף את הפיד האישי שלכם בתכנים שהם רק מקצועיים. זה עלול לשעמם את החברים האמיתיים שלכם שמה שמעניין אותם באמת הוא חייכם הפרטיים. גולשים אלה עלולים לחסום אתכם מפני שאתם מתישים להם את הפיד בעדכונים לא רלוונטיים עבורם.
במקרה שאינכם רוצים להימנע מפרסום תכנים מקצועיים באופן תדיר, מומלץ לפתוח עמוד או קבוצה המיועדים לכך באופן ספציפי ולהזמין לשם את הגולשים שתוכן זה באמת הוא מעניינם. פתיחת קבוצה או עמוד גם מאפשרת את הצטרפותם של גולשים שאינם חברים שלכם באופן ישיר וכך גם תרחיבו את המעגל החברתי שלכם בנושא אותו אתם רוצים לקדם.
מחפשים את החברים שלכם?
אם אתם מאלה ש"חיים בפייסבוק", אולי יהיה לכם קשה להבין שיש אנשים שלא נכנסים בתדירות גבוהה כמוכם, שלא לדבר נמוכה משלכם בהרבה. מעבר לכך, הגולשים בפייסבוק מתחלקים באופן די קיצוני לשלוש קבוצות: יצרייני התוכן (CG), חצי פאסיביים, פאסייבים.
יצרניי התוכן, הם הקבוצה שמעלה תכנים לפייסבוק ומשתתפת באופן פעיל וקבוע בדיונים. הם אלה שמעלים תמונות, שמים קישורים, מגיבים על הודעות בטקסט וקישורים, כותבים פתקים ורוב הסיכויים שהם גם פעילים בזירת המשחקים החברתית.
הגולשים החצי פאסיביים, הם אלה שקוראים ונחשפים לתכנים של אחרים. הם עוקבים בצורה סלקטיבית אחרי התכנים שמעניינים אותם ומדי פעם יסמנו לייק או ישתתפו בתגובה אבל כמעט ולא יזמו פעילות שמרכזה בפרופיל שלהם עצמם.
הגולשים הפאסיביים הם הגולשים הבלתי נראים. הם צופים במה שמעניין אותם, או שלא... לעולם לא נדע, מפני שהם לא לא משאירים אפילו עקבות לייק קטנות לסמן לנו. אם הם פועלים – הם פועלים מאחורי הקלעים בזירת ההודעות הפרטיות ובזירת המשחקים.
ולמה סיפרתי לכם את כל זה?
מפני שאם מחברים את הנתון מהפסקה הראשונה, לגבי תדירות התחברות גולשים לפייסבוק יחד עם איפיון הגולש לתוך אחת מתוך שלושת הקבוצות הנזכרות כאן, ניתן להבין שפיד החדשות המרכזי שלכם אינו מספק לכם בהכרח מידע רלוונטי על החברים האמיתיים שלכם או על האנשים שבאמת מעניינים אתכם.
הפיד הראשי של פייסבוק במציף אליכם את התכנים האחרונים של חברי הפייסבוק שלכם שזוכים להכי הרבה התייחסות מהגולשים האחרים. זהו הפיד של החברים הפעילים שלכם – לא החברים המועדפים עליכם, ואם החברים האמיתיים שלכם משתייכים לאחת משתי הקבוצות פאסיבי או חצי פאסיבי, גם אם הם מפרסמים הודעה – יש להם סיכוי קלוש להופיע בפיד הראשי שלכם, והסיכוי קטן ככל שיש לכם יותר חברים.
אז איך בכל זאת תראו את החברים שמעניינים אתכם?
שימו לב, לא סתם פייסבוק עושה את זה קשה, אבל אם אתם נחושים הנה שני פתרונות:
השתמשו ברשימות חברים
אתם יכולים להגדיר רשימה של "החברים האמיתיים" שלכם, למשל.
(כדי לערוך רשימות חברים היכנסו דרך עמוד הבית ל-חברים/ערוך חברים/צור רשימה חדשה. שימו לב שפייסבוק מייעץ לכם אנשים נוספים לכלול ברשימה שיצרתם - לבחירתכם).
עכשיו כדי לצפות ברשימה הזאת, מגיע החלק הטריקי מצד פייסבוק:
לכו לעמוד הבית שלכם ובחרו מבין האופציות את הצפייה בחדשות העדכניות ביותר. (לא החדשות המרוכזות top news) לצד הכפתור "חדשות עדכניות" ( most recent) יופיע חץ קטן הפונה מטה. לחיצה עליו תגלה את האפשרות לצפות במיון של הפיד, בין השאר לפי הרשימות שלכם.
בלחיצה על הרשימה שלכם – תוכלו לראות את החדשות האחרונות של האנשים ברשימה זו.
אופציה נוספת: תוספת לדפדפן
friends mural הוא תוסף חביב לדפדפן גוגל כרום, המאפשר לכם לבחור מספר חברים ולעקוב אחריהם באופן פרטי, מחוץ לפיד הראשי. כלומר: התוסף מציג לכם את רשימת החברים הנבחרים ומציין מי מהם עדכן לאחרונה, תוך שהוא מאפשר לכם תצוגה מקדימה נוחה ונעימה לבדוק הם הפרסום רלוונטי אליכם.
ועוד אפשרות: שימוש בשירותיה של אפליקציה חיצונית
Wowed היא אפליקציה פייסבוקית המאפשרת לכם לסדר את פיד החדשות שלכם בדרכים שונות ומגוונות יותר ממה שמאפשר פייסבוק באתר עצמו. כדי לעשות זאת מוציאה אתכם האפליקציה לאתר משלה המציג את העדכונים שלכם על פי בחירתכם והתאמתכם האישית.
עצה לגולשים פרטיים שמבינים כי הם מוגדרים כ"ייצרני תוכן":
אל תציפו את הפיד. אם תכתבו יותר מידי הודעות, וההודעות שלכם כגולשים פופולריים יצופו אל הפידים של גולשים שאתם לא באמת כל-כך מעניינים אותם, תוך זמן קצר גולשים אלה יחסמו את פרסומיכם בפיד הפרטי שלהם. אין לכם דרך לדעת מי חסם אתכם או החזיר אתכם (קשה להחזיר מישהו שנחסם וזה כמעט ולא קורה). אם אתם רוצים שהודעותיכם תמשכנה להגיע למירב החברים שלכם, מתנו את כמות הפרסומים שלכם בעמוד (שלושה פרסומים ביום זה המון!). אפשר לעקוף את הדבר הזה עלי ידי פרסום עקיף, כלומר: השאירו קישורים על עמודים של גולשים אחרים או קבוצות ספציפיות, ולא ישירות דרך הפיד שלכם. מי שהמידע הזה רלוונטי עבורו יראה את זה בפיד בזמן שאחרים לא יופרעו. היזהרו שלא לנצל דרך זו לרעה ולהעמיס על הפידים של החברים שלכם כדי שלא להכעיס אותם.
עצה למתקדמים: אפליקציות מסויימות או פעולות מסויימות בפייסבוק גורמות לכפל פרסומי. למשל: העלאת אלבום תמונות ותיוג גולשים באלבום זה מופיעים בפרסומים נפרדים. אם אתם מודעים לכך וכבר פרסמתם רבות היום, הסירו את אחד הפרסומים המובילים לאותו מקום (למשל אותו אלבום תמונות) כך תמנעו שוב מהצפת הפיד של החברים שלכם ותוכלו ליהנות מריכוז תגובותיהם במקום אחד.
זהו בינתיים.
אם יש לכם תגובות, שאלות, עצות או טיפים נוספים אתם מוזמנים לשרשר בתגובות
– וכמובן, ספרו לחברים שלכם.
מייקל, אני תמיד נהנת לקרוא אותך, והפעם זה גם ממש פרקטי! תודה על הטיפים ועל החשיבה היצירתית.
השבמחקנשיקות מפריס,
שרון
יופי של פוסט!
השבמחק