נובמבר 23, 2009

מחשבות על מערכת ההפעלה של גוגל Chrome 0S




מערכת ההפעלה החדשה של גוגל Chrome OS, שאמורה לתת מענה מיינסטרימי ל-windows היא נושא חם ומדובר ברשת מרגע שגוגל מיקמה את עצמה תודעתית כאיום ישיר על מיקרוסופט.
בגוגל לא רק השתעשעו במחשבה, אלא ביצעו אותה הלכה למעשה, ועל פי ההודעות הרשמיות – תשוחרר מערכת ההפעלה לשימוש הציבור באמצע השנה הבאה. גרסאות בטא של התוכנה נמצאות עכשיו בהרצה ודיווחים על יכולותיה נמסרים ממשתמשי הניסוי וגוגל על עצמה.

עוד לא אבדה תקוותנו?

תקוות גדולות נתלות במערכת ההפעלה של גוגל, רובן בעיקר אידיאליסטיות ומצפות שגוגל תמשיך ליישם את המוטו שלה "Don't be evil", התוקף ישירות את התפיסה הציבורית לאופייה והתנהגותה של המתחרה מנגד: מיקרוסופט.
אולם תקוות בצד, מן הנתונים המתפרסמים על Chrome OS, נראה כי גוגל סטתה רחוק מן האידיאולוגיה הראשונית של מייסדיה.
למעשה, ניתן לראות ב-Chrome OS מהלך אסטרטגי שקוף ומבהיל המזכיר מאוד את צידו השני של המטבע.
מערכת ההפעלה של גוגל סובבת סביב הדפדפן, ולטענתם, כל היישומים שנזדקק להם במחשב שלנו, ימצאו או נמצאים כבר – ברשת. לטענת גוגל, זו ההצדקה שמערכת ההפעלה שלהם לא תתמוך בהתקנת תוכנות אחרות על המחשב. כלומר: מרגע שהתקנת את Chrome OS, זאת התוכנה האחרונה שתתקין. לא מסנג'ר, לא פוטושופ, לא Windows office… כלום. גורנישט.

יעילות או מיסוך?

לכאורה גוגל אינה משאירה אותנו בלי פיתרון: הרי היא מציגה את החלופה שלה לאופיס (ג'ימייל, גוגל ווייב ו-מסמכי גוגל), והרשת עשירה באתרים המציעים כבר עכשיו שימוש בתוכנות מתקדמות ללא צורך בהתקנה – ישירות מהדפדפן. אפילו אדובי מציעה גרסת אונליין של פוטושופ בתשלום.
גוגל חוזה ומכוונת נכון את העתיד (הלא מאוד רחוק) בו נעבור כולנו ל"טכנולוגית עננים" (שמשמעותה, בקצרה, היא העיקרון עליו מבוססת מערכת ההפעלה שלהם – שהכל מותקן על השרת, וכל המידע זמין מכל מקום, ברשת), אך האם גוגל לא ממהרת מעט לחייב אותנו להטמיע את מה שכל-כך ברור לה?
מעבר לשימושיות הלוקה בחוסרים של תחליפי האונליין המוכרים היום, בהשוואה ישירה עם תוכנות המקור המקומיות, המגבלות הטכניות להתממשק עם מתקנים חיצוניים למחשב כמו מצלמות ומכשירי מולטי מדיה הדורשים התקנה של דרייברים ורכיבים אחרים וחוסר תאימות מכוון מצד המתחרים לדפדפן של גוגל עצמו - יש דבר מה מלחיץ במחשבה שגוגל בעצם מחייבת אותנו להעביר דרכה את כל המידע שלנו. כולו. בלי פרט יוצא דופן.
מוכר לכם מאיפה שהו…? אולי מצלצל לכם מוכר תאגיד גדול אחר המחייב אותנו לסריקת כל התוכן על המחשב שלנו…? רק אולי.

תאונה שאי אפשר להביט ממנה


נפעם, מעריץ ומבועת אני בוהה באלפי הפרוייקטים הגוגליים המתקיימים בו זמנית וממפים (פיזית) את העולם על כל תכולתו, והיד עוד נטויה...
המהלכים האסטרטגים של גוגל והיעילות המבהילה של התנהלותה, מובילים אותי לחשוב כי המושג האמורפי "לכבוש את העולם" כבר אינו כל-כך אמורפי.

נראה שמאוחר מידי לעצור את הסוס הזה בדהירתו, והשתלטות גוגל על המידע והתקשורת העולמית היא בלתי נמנעת. אנחנו הרי יודעים במה מדובר: כסף כסף כסף. וכשמדובר בכסף, שום דבר לא יעצור את בעלי האינטרס והכוח.

הדרך אל הגהנום  רצופה ב…

עדין, ניתן לראות את גוגל באור פילנתרופי. נדמה כי מאחורי כל פעולה שלה עומד אינטרס להפוך את העולם לטוב יותר, פשוט יותר, נעים יותר, וכרגע, בחינם יותר.
בשיווק שלה גוגל פונה לכל נקודות הטורפה המביכות שלנו כצרכנים: קוצר הרוח שלנו, חוסר הסובלנות הטבעי, אי היכולת לדחות סיפוקים, הרצון לשתף כדי להרגיש מיוחדים – והפחד מלהיות לבד.
אבל רגע לפני שכולנו עוברים, למשל, לדבר בגוגל פון, אולי כדאי לזכור שלגוגל יש שירות מיפוי קולי – מה שיהפוך את המעקב אחרי שיחותינו לכל-כך קל ופשוט יותר.
ואולי, רגע לפני שאנחנו מתקינים את מערכת ההפעלה שלהם על המחשב האישי שלנו (כשבטח עוד שנה הם יודיעו שהם מפתחים ובונים מחשבים בעצמם, זה השלב הבא), נחשוב האם באמת אנחנו רוצים להפוך את גוגל (או כל גוף יחיד - לצורך העניין) למחזיק הבלעדי של כל מי ומה שאנחנו – ברשת ומחוץ לה.

אירוניה: אור בקצה המנהרה

למרות שהתחזית שפוסט זה מתיימר להציג נראית רחוקה ולא ממשית (לפחות לרוב האנשים), יישומה קרוב מן הצפוי.
התקווה היחידה בה אני נאחז היא העקרון ההיסטורי הפרדוקסאלי המוכיח: כל מהפכן שמשיג את מטרתו, שב והופך בדיוק למה שנלחם נגדו.
ברגע שגוגל תיתפס בעיניי הציבור בתור מקור אוטוקראטי קפיטליסטי המרכז תחת ידיו כוח רב מידי, יקומו לה מתנגדים – מורדים חדשים יצוצו על המפה ושוב ישנו את העולם כפי שאנחנו מכירים אותו.
בקצב שבו דוהרת הטכנולוגיה קדימה, יש לכולנו סיכוי סביר לצפות בכל התהליך הזה מתרחש מול עינינו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית