ינואר 24, 2010

ממשיכות להתקדם דרך המיטה







אני חושב שאחד הדברים האחרונים שאפשר להגיד עלי זה שאני שמרן. או פוריטן. אני באמת לא מאלה שימנעו מאנשים להביע ולבטא את עצמם בכל דרך שיבחרו – ואני האחרון להגיד לאנשים לא להיות גאים בהשגים שלהם.

למרות זאת, השער האחרון של המגזין GQ העיף אצלי את הפיוז ברמה שאני פשוט לא מבין איך לא יצאו גדודים של נשים לרחובות ורמסו את המשרד של העיתון הנצלני והשפל הזה, שיש לו יד עקבית בהשפלה והנמכה של דימוי האישה.

להציב על השער ידוענית חשופת חזה בפוזה סוגסטיבית אך לא חושפנית מספיק בשביל להיקרא פורנו, היא טכניקת מכירות עתיקת יומין שתרם נכשלה. זה הימור בטוח – וככל שהידוענית נואשת יותר, כך העיתון ימכור יותר.




אני יודע מה חושב מי שנמצא בצד השני, ותפקידו למכור לנשים האלה את הרעיון להצטלם חשופות: הם טוענים שנשים צריכות להיות גאות בגוף שלהן, ואם את גאה באיך שאת נראית, ואת אישה חזקה ועצמאית את לא צריכה לפחד להראות לנו קצת ציצי. אחרי הכל עבדת בשבילו קשה, או שמישהו אחר עבד ואת שלימת, או שמישהו יעבוד אצלנו על הפוטושופ ואנחנו נשלם.

הבעיה האמיתית שלי היא לא עם החשיפה, הבעיה שלי היא שזה מה שצריכה אישה שהיא טלנט, שלא קשור במיניות שלה, לעשות כדי לקדם את עצמה.

למשל: אם את זמרת, תהיי זמרת. אין שום סיבה שתתפשטי על העיתון בשביל לקדם את עצמך. אם את שחקנית, תהיי שחקנית וכו'... אם הקהל אוהב אותך עבור הכישרון שלך, למה את צריכה גם להתפשט עבורו?


ריהנה היא ממש לא הראשונה, וממש לא האחרונה בשורה של קורבנות התעשיה הזאת. אבל ריהנה היא דוגמא מעניינת מפני שממש לאחרונה, הפנים שלה קישטו שערים בצורה קצת אחרת. ריהנה שהיתה כבר לפחות פעם אחת קורבן לאלימות גברית מצד בן זוגה לשעבר, נפלה במלכודת פעמיים והצטרפה לשורת הנשים שחשפו את גופן כדי "להראות שהן חזקות".

ומי גרם לריהנה להאמין שמחיר התהילה הוא חשיפת הגוף על שער עיתון? אולי ג'נט ג'קסון...? אולי אחרות – אבל המעגל נשמר ושרשרת ההשפלות נמשכת, ונשים תמשכנה "להראות לגברים שהן חזקות" על ידי זה שהן תמשכנה להתפשט עבורם על גבי העיתון, ובטלוויזיה, ובכל מדיה אפשרית.

זאת הדוגמא שנותנות אותן ידועניות למעריצות שלהן: זה לא מספיק להיות זמרת מצליחה, לקבל פרסים, להקליט ולהופיע – בשביל להיות באמת מפורסמת ולהצליח באמת, את צריכה להתפשט בפומבי, וכמה שיותר מוקדם תתחילי לעשות את זה – יותר טוב. 

אחרי האירוע המתוקשר של הכאתה של ריהנה, צפיתי בראיון טלוויזיוני שנתנה והתפלאתי לגלות אישה שקולה, אינטיליגנטית ומחוברת לעצמה – שיודעת מה היא רוצה. אולי בגלל זה הפליא אותי לראות אותה חשופת חזה על GQ.

כן, הפרדיגמה של קידום נשים דרך המיטה לא השתנתה, היא רק השתכללה. למעשה היום את מקודמת דרך המיטה של מליונים בעזרת שער מגזין אחד. הרבה יותר יעיל. 

איך יתכן שריהנה לא רואה שהיא עוברת כקורבן מגבר אחד למשנהו? איך יתכן שיש מי שמעודד את זה? איך יתכן שלא קם כוח נשי (וגברי!) אימתני ששם לזה סוף?

אני לא יודע בקשר אליכן בנות, אבל אותי התופעה הזאת מחרידה. ואם יש בכן כאלה שחושבות שלהתפשט עבור גברים על גבי העיתון עושה אתכן חזקות ובשליטה, בדוקנה בבקשה מי עושה עליכן את הכסף. ואם אתן חושבות שזה שאתן קיבלתן כסף על להתפשט עושה את זה יותר טוב, זכורנה לאיזה מקצוע מיוחסת תכונה זאת ושאלנה את עצמכן אם זה המקצוע שאתן שיכות אליו וזו הדרך שבה רציתן להתפרסם.

הערה חשובה: ברור לי שיש תופעה מקבילה גברית לתופעה המוצגת כאן, ואינני מצדד בה כמובן. דימוי הגוף הוא דבר חשוב, והרגשה נוחה עם הגוף שלנו היא משהו שחשוב לשני המינים, אך שימוש בגוף באופן מיני כדי לקדם חשיפה שמגיעה לנו בזכות כישרון אחר – זה פשוט עצוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית