אפריל 09, 2012

האינדקס הפוליטי של ישראל– אין דבר כזה, בינתיים.

בחירות-קופי2גו

לקראת הבחירות ההולכות וקרבות, (תלוי את מי שואלים, ותוצאות לאיזה טווח רוצים להשיג), די ברורה המגמה שהפעם הרשת הולכת להיות יותר ממעורבת – כלומר היא הולכת להיות (והיא כבר), כלי מרכזי בהשפעה לכאן או לכאן. מי שלא יהיה ברשת, יפספס אחוז ניכר מכוח הפניה שלו, והרבה יוכרע על פי היכולת לעשות את זה "נכון".

המערכת הפוליטית הישראלית צריכה להתמודד לראשונה, פנים אל פנים, עם ציבור מותש משחיתות, מודע ומעורב יותר מתמיד – ויותר מכך, היא תמצא את עצמה מתמודדת עם ציבור שדורש ממנה שלושה עקרונות שמאוד קשה לה איתם כבר שנים רבות: שקיפות, אמינות ודיוק.

לאור העובדה שהפלטפורמה הדיגיטלית הולכת ומתעוררת, פה ושם צצות ישויות ונוכחויות דיגיטליות כאלו ואחרות, בזירות כאלו ואחרות. נראה רק הגיוני שיהיה ניתן לרכז אותן במקום אחד, למען הציבור שאכן יפגין את מעורבותו על בסיס מידע אקטואלי רחב פרספקטיבה.

FacebookUSPoliticsHudsonHorizonsזה נכון שישנם ברשת פורומים כאלו ואחרים, זירות שיחה ואתרים המתיימרים להיות פורטלים המרכזים תוכן המשתייך לקטגוריה, אולם אף אחד מהם אינו מצליח (או מנסה) לקשור את כל הזירות ולהפוך להיות "בסיס אם" לציבור הישראלי בנושא.

אם היה "בסיס אם" כזה, ואם הייתי יכול לחלום על האיפיון שלו, הנה כמה דברים שהייתי רוצה לראות בתוכו:

1. תוכן אקטואלי ומעודכן לגבי הסטטוס של הסיעות השונות הפעילות בישראל,
מי חברי הכנסת שלהן, כיצד הם ממוספרים עכשיו. כיצד הם ממוספרים לבחירות הבאות.
מה הרקע האישי שלהם, מה הרקע המקצועי שלהם.
מי בדיוק אמון על מה. (אילו תקציבים עוברים דרך משרדם).
מה היא תדירות הנוכחות שלהם במושב הכנסת – רצוי בזמן אמת.
כמה הצעות חוק, ואלו, הם העלו במשך כהונתם. ומה היו הישגיהם בתחום זה.
מהי משכורתם החודשית המדויקת.
דרך ישירה ליצירת קשר לכל צורך, ופירוט רשימת הצרכים.
הייתי רוצה רשימה מסודרת של השרים, הכוללת את תפקידיו של כל שר ומשרד, עם עדכונים על פעילות בזמן אמת בנושאים עליהם השרים אמונים.

fb-politics2. הייתי שמח לראות תרשים חי בזמן אמת של יחסי הכוחות בכנסת ונוכחות ח"כים.
למשל, באוטופיה הפראית שלי: אפליקציה שמראה בזמן אמת את חברי הכנסת הנוכחים במליאה, ומציינת את הצעת החוק שעל שולחן הכנסת, כמה נוכחים כרגע מאיזו סיעה, מי הגיש את ההצעה ומה הסיכויים שלה לעבור.
תארו לכם יכולת להשפיע על נבחרי הציבור שלנו בזמן אמת ברמה כזאת...

3. הייתי רוצה לראות קישור ישיר לכל עמודי הרשתות החברתיות של חברי הכנסת השונים, והסיעות הפוליטיות: פייסבוק, יוטיוב, טוויטר – הייתי שמח לראות זרם חדשות חברתי מעודכן בזמן אמת של יצרני התכנים הללו (אגרגטור).

4. הייתי רוצה לראות כותרות אקטואליות מן המאמרים הנצפים ביותר באתרי התוכן הפופולאריים – מתועדפות על פי כניסות ותגובות של גולשים.
הייתי רוצה קישורים לכל זירות התוכן באתרי התוכן הפופולריים בישראל, ואפשרות לראות כותרות אחרונות מקבילות מכולן.
(למשל: ynet פוליטי מדיני, וואלה! פוליטי מדיני, nrg פוליטי מדיני, נענע 10, מקו, וכו'...)

5. הייתי רוצה קישור ישיר לצפייה בטלוויזיה בערוצים 1,2,10 בזמן תעמולת הבחירות, ותמיד שידורים חיים של ערוץ הכנסת.

6. הייתי רוצה קישורים לכל (או לרוב) זירות השיחה החברתיות בנושא פוליטיקה ברשת: קבוצות ועמודי פייסבוק, ערוצי יוטיוב, האשטגים פופולאריים בטוויטר, פורומים ואשכולות בתפוז אנשים, רוטר, דבקה וכו'...
ב' זה אוהל, ישראל יקרה לנו, ארגון אמון הציבור, חרדים נעים להכיר, אתאיסטים נעים להכיר, התנועה למען איכות השלטון בישראל, מתפקדים, ועוד... (אשמח להוסיף)

7. הייתי רוצה לראות פירוט בזמן אמת של ועדות הכנסת השונות על הרכבן ופעילותן.

8nehederet_010312_377. עמותות וארגונים עם שיוכים פוליטיים - רשימה מסודרת ושקופה של העמותות והארגונים הפוליטיים בישראל, ומיקומם על המפה הפוליטית מבחינת יחסי תומך נתמך, תקציבים, פעילות וכו'.
לגבי העמותות חשוב לציין גם בעלי תפקידים ומשכורות (אם אפשר).

9. אגרגטור תקשורת חוץ – אוסף קישורים לזירות התוכן הבינלאומיות של אתרי תקשורת רשמיים מחו"ל, (בשפות שונות, על פי מדינות).
רצוי גם כאן כלי המציף כותרות של תכנים פופלריים, לצורך העמקה נוספת.

10. פרסום נתוני סקרים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וחברות בלתי תלויות נוספות.
(מיון סקרים לפי קטגוריות נושאיות).

11. הטמעת כלים בלתי תלויים לצורך סיפוק נתונים בזמן אמת לציבור. למשל: גוגל טרנדס.

 

זה בגדול. (לא שיש לי דרישות, או ציפיות, או משהו.. בקטנה).

social-media-icons-536x355עוד הייתי שמח אם האינדקס הפוליטי של ישראל יכיל גם תכנים אובייקטיביים שיעזרו לאזרחים להיות באמת מעורבים יותר ומודעים יותר לכללי המשחק הפוליטי כפי שהוא משוחק היום.

למשל: מדריכים לגבי קריאה והבנה של מצע בחירות, תכנים בנוגע לדמוקרטיה ואקטואליה, מעקב אחרי תקציבים גדולים, פרויקטים אקטואליים ברמה המדינית והממשלתית ועוד.

כמובן שבעולם האוטופי שלי יש גם אפליקציה סלולרית לכל הסיפור הזה, או לפחות גרסת וו'ב מותאמת סלולר וכו'...

פגישה עם המציאות

אז די ברור לי שאתר כזה, כמו שאני חולם אותו, לא ממש יקום, בטח לא בזמן לבחירות הקרובות. נכון, כל אחד מגופי התקשורת הגדולים יפתח את הערוץ שלו בנושא הבחירות, וכל אחד מהם ינסה לתת את התחושה שהוא נותן כיסוי מלא ו"אוביקטיבי", אבל אנשים שירצו באמת לעקוב אחרי התמונה הגדולה, יצטרכו לחפור, לתפור ולשזור את כל הנתונים מכל קצוות האינטרנט – אחרת יהיה להם מאוד קשה בין כל האג'נדות השונות והיכולות הכלכליות, האסטרטגיות וקריאטיביות.

אני מקווה שכולנו נהיה באמת ציבור מעורב יותר בבחירות הקרובות. כדי שנוכל להחזיר למושג "דמוקרטיה" את משמעותו המקורית, שנדמה שאבדה כבר לפני שנים: שלטון העם.

אני מקווה שנבין מי בדיוק מיצג אותנו איפה, מי אחראי על מה, ושנדע לדרוש את מה שמגיע לנו שמי שמייצג אותנו יעשה.

ברור לי שכציבור, הדרך שלנו ארוכה ומורכבת, ושהתיקונים הדרושים למערכת הם רבים. השינוי ידרוש זמן, אבל אולי לא הרבה כמו שהמערכת היתה רוצה כרגע שנאמין...

הטכנולוגיה תשחק תפקיד חשוב בפרספקטיבה הציבורית, אבל חשוב לזכור שהפרספקטיבה הזאת לא תתקיים רק עד הבחירות, אלא תישמר גם לאחריהן. הציבור שהפכנו להיות, כבר לא ייסוג לאחור מהרגלו להיות מעורב. מהרגלו לקבל את הדברים בשקיפות ופשטות. מהרגלו לאתגר כל מסר שמסתננת אליו ארומה של חוסר אמינות.

הציבור שיהיה מעורב בבחירות הקרובות, יהיה מעורב גם בפעילות הפוליטית של המפלגות השונות אחריהן. התקופה שמותגים וגופי תקשורת יכלו לדבר עם הציבור רק כשהם בוחרים לעלות בקמפיין נגמרה. בימנו הציבור מכתיב לגופים איפה לפגוש אותו, מתי ואיך, ומאוד מעניין אותי לראות את הזהויות הפוליטיות בישראל מתגבשות ללמידת הפלטפורמה הדיגיטלית והזירה החברתית. שיעור בהיסטוריה –אין דה מייקינג.

ואיפה אנחנו בכל השינוי הזה? מה יעשה כל אחד ואחד מאיתנו כדי להטות את הכף לכאן או לכאן, למען העתיד של כולנו...?
אם יש לכם הצעות או קישורים מעניינים שיכולים להעשיר את הפוסט הזה, מוזמנים לשרשר, וכמובן לשתף את הפוסט עם מי שנראה לכם שיעניין אותו (למשל ח"כים שאתם מעריכים).
ידע זה כוח, לא?

תגובה 1:

חיפוש בבלוג זה

הצטרפו לדיון כאן, עם הפרופיל שלכם מהרשת החברתית